Analisis Kerja dan Reka Bentuk

Size: px
Start display at page:

Download "Analisis Kerja dan Reka Bentuk"

Transcription

1 Topik 3 Analisis Kerja dan Reka Bentuk HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Menggambarkan langkah-langkah yang terlibat dalam analisis kerja; 2. Menerangkan isu-isu utama dalam keperincian dan spesifikasi pekerjaan; 3. Membincangkan perhubungan antara keperluan-keperluan kerja dan fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia; dan 4. Meneliti faktor-faktor yang perlu diambil kira apabila mereka bentuk sesuatu kerja. PENGENALAN Analisis kerja dan reka bentuk kerja merupakan dua elemen yang penting yang membentuk asas kepada perancangan sumber manusia yang berkesan. Analisis kerja menentukan keperluan-keperluan dalam sesuatu pekerjaan. Reka bentuk kerja pula membantu pekerja mencapai objektif organisasi dan pada masa yang sama memberikan kepuasan kepada para pekerja semasa melaksanakan tugas mereka. Tujuan utama sebuah organisasi melaksanakan analisis kerja ialah untuk mempertingkatkan prestasi serta produktiviti organisasi tersebut. Organisasi perlu untuk mengenal pasti kemahiran, pengetahuan, pengalaman dan keperluan-keperluan lain yang diperlukan untuk melaksanakan sesuatu kerja. Analisis kerja membantu organisasi memenuhi keperluan undang-undang dan

2 52 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Biasanya, jabatan sumber manusia bertanggungjawab untuk melaksanakan analisis kerja. 3.1 ANALISIS KERJA Analisis kerja ialah proses bagi mendapatkan maklumat mengenai kerja yang tertentu dengan menentukan tanggungjawab, tugas, kemahiran dan pengalaman bakal pekerja. Analisis kerja perlu dilaksanakan melalui pendekatan yang bersistematik seperti yang ditunjukkan di dalam Rajah 3.1. Rajah 3.1: Enam langkah penting untuk melakukan analisis kerja Sumber: Diadaptasi dari Bohlander, Snell & Sherman (2009). Managing human resource (15th ed.). Ohio: South-western College Publishing.

3 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 53 Hasil analisis akan digunakan untuk membangunkan keperincian dan spesifikasi kerja. Sebelum melaksanakan analisis kerja, keperluan-keperluan bagi sesuatu pekerjaan itu perlu ditentukan. Soalan-soalan berikut perlu ditanya bagi membolehkan lebih banyak keperluan pekerjaan dapat dicapai: (a) (b) (c) Apakah jenis kerja yang akan dilakukan oleh perkerja? Bagaimanakah pekerja akan melaksanakan kerja tersebut? Mengapakah pekerja perlu melaksanakan kerja tersebut? Rajah 3.2 menerangkan secara ringkas bagaimana analisis pekerjaan boleh digunakan untuk menghasilkan keperincian dan spesifikasi kerja. Rajah 3.2: Analisis kerja, deskripsi keperincian kerja dan spesifikasi kerja Sumber: Bohlander, Snell & Sherman (2009)

4 54 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK (a) Analisis Kerja Penting bagi jabatan sumber manusia menganalisis, menganalisis semula dan mendokumenkan maklumat mengenai sesuatu pekerjaan. Ia digunakan semasa proses mengambil pekerja dan juga bagi tujuan latihan dan penilaian prestasi. Analisis kerja amat perlu dan ia merupakan prosedur ataupun kaedah yang memeriksa kemahiran, pengetahuan, pengalaman dan keperluan yang dikehendaki bagi melakukan sesuatu pekerjaan dengan baik. Hasil analisis kerja ialah keperincian kerja dan spesifikasi kerja. (b) Deskripsi Keperincian Kerja Ia merupakan satu dokumen yang menggariskan sesuatu pekerjaan. Menurut Maimunah (2008) isi kandungan Keperincian Kerja adalah seperti berikut: (i) (ii) (iii) (iv) Nama jawatan, lokasi dan penggredan; Perhubungan hierarki di dalam organisasi; Pernyataan ringkas tentang tujuan pekerjaan tersebut; Senarai tugas dan tanggungjawab; (v) Terma-terma serta syarat-syarat pekerjaan yang akan diberikan kepada pemegang jawatan; dan (vi) Aspek-aspek negatif tentang pekerjaan tersebut. (c) Spesifikasi Kerja Ia kadangkala dikenali sebagai keperincian individu. Ia merupakan satu dokumen yang menerangkan bagaimana seseorang individu itu sesuai dengan pekerjaan. Ia membantu kakitangan sumber manusia mengambil calon yang layak sahaja untuk jawatan tersebut. Menurut Maimunah (2008), spesifikasi kerja mesti mengandungi perkaraperkara berikut: (i) (ii) (iii) Pengetahuan, kemahiran dan keupayaan untuk melaksanakan pekerjaan tersebut; Kelayakan akademik dan pengalaman kerja yang diperlukan; Keperluan fizikal untuk pekerjaan tersebut, jika ada;

5 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 55 (iv) (v) Keperluan personaliti yang berkaitan; dan Laluan kerjaya. Seterusnya, rujuk kepada Rajah 3.3 bagi proses analisis kerja. Rajah 3.3: Proses analisis kerja Sumber: Diadaptasi dari Bohlander, Snell & Sherman (2009). Managing human resource (15th ed.). Ohio: South-western College Publishing. Sebelum kita mengadakan perbincangan yang lanjut mengenai analisis kerja, kita mesti memahami beberapa istilah yang berkait rapat dengan analisis kerja. Istilah-istilah tersebut ditunjukkan di dalam Jadual 3.1.

6 56 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Pekerjaan Jawatan Istilah Kumpulan Pekerjaan Jadual 3.1: Istilah-istilah Asas Pekerjaan Keperincian Beberapa aktiviti dan tugas yang saling berkaitan. Tugas dan tanggungjawab yang berbeza yang dilaksanakan oleh pekerja. Sekumpulan pekerjaan yang berbeza dengan ciri-ciri yang sama. Tugas Sekumpulan elemen pekerjaan yang diselaraskan dan digabungkan bagi menghasilkan keputusan. Elemen Spesifikasi Kerja Deskripsi/Keperincian Kerja Unit yang paling kecil bagi pekerjaan atau tugas. Penyataan tentang pengetahuan, kemahiran dan keupayaan yang diperlukan oleh seorang pekerja untuk melaksanakan suatu pekerjaan. Penyataan tentang tugas, kewajipan dan tanggungjawab yang diperlukan untuk melaksanakan suatu pekerjaan. AKTIVITI 3.1 Andai kata anda bekerja dengan satu kumpulan yang mempunyai tiga atau empat orang pelajar, kumpulkan sekurang-kurangnya tiga keperincian pekerjaan yang berbeza daripada organisasi-organisai pilihan anda. Bandingkan keperincian tersebut, serta nyatakan persamaan dan perbezaannya Pendekatan Analisis Kerja Kita boleh menggunakan pelbagai kaedah bagi mendapatkan data atau maklumat mengenai sesuatu pekerjaan. Kaedah-kaedah ini boleh dikategorikan sebagai kaedah kualitatif dan kuantitatif. (a) Kaedah Kualitatif Di bawah adalah sebahagian daripada kaedah kualitatif yang selalu digunakan: (i) Temu Duga Penganalisis kerja akan menemu duga pekerja, penyelia dan pengurus secara individu dan menanya soalan-soalan berkenaan pekerjaan yang sedang dianalisis.

7 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 57 (ii) (iii) (iv) Kajian Soal Selidik Penganalisis kerja akan mengedarkan borang soal selidik mengenai pekerjaan yang akan dianalisis kepada setiap pekerja. Setiap pekerja perlu mengisi borang soal selidik tersebut. Data yang dikumpulkan adalah berkenaan dengan tugas dan tanggungjawab, matlamat pekerjaan, kesesuaian tempat kerja, keperluan untuk melaksanakan pekerjaan (kemahiran, pendidikan, pengalaman, keperluan fizikal dan mental), peralatan dan bahan yang diperlukan dan keperluan terhadap kesihatan dan keselamatan pekerja. Pemerhatian Penganalisis kerja boleh mendapatkan maklumat tentang pekerjaan dengan cara memerhatikan para pekerja daripada kedudukan yang tertentu ketika mereka sedang melaksanakan tugas. Pemerhatian ialah berdasarkan kepada aktiviti pekerjaan yang seragam. Hasil daripada pemerhatian akan direkodkan di dalam borang pemerhatian. Jurnal dan Rekod Penganalisis kerja akan meminta pihak majikan untuk merekod semua aktiviti di dalam satu jurnal bagi keseluruhan kitaran pekerjaan pekerja. Biasanya, nota-nota akan dibuat dalam masa 30 minit ataupun satu jam selang masa dengan setiap kitaran ataupun anjakan kerja dan tempoh masa biasanya antara dua dan empat minggu. Selain daripada kaedah-kaedah di atas, terdapat juga kaedah ataupun pendekatan dalam pengumpulan data yang bersifat kuantitatif. (b) Kaedah-kaedah Kuantitatif Antara pendekatan kuantitatif yang popular dalam analisis kerja ialah seperti berikut: (i) Analisis Kerja Berfungsi (APB) APB ialah pendekatan kuantitatif analisis kerja. Ia menggunakan inventori tentang aktiviti atau fungsi pekerjaan. APB menganggap setiap pekerjaan melibatkan pelaksanaan fungsifungsi khusus seorang pekerja, iaitu fungsi-fungsi yang berkaitan dengan data, manusia dan benda.

8 58 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Setiap fungsi mempunyai tahap kesukaran yang telah ditetapkan secara relatif. Jumlah nilai kesukaran akan menentukan isi kandungan pekerjaan dan membantu untuk menyediakan keperincian dan spesifikasi kerja. Jadual 3.2 menunjukkan satu contoh penggunaan APB. Jadual 3.2: Contoh Analisis Pekerjaan Berfungsi Tahap Kesukaran Fungsi Pekerja Data Manusia Benda 0 Sintesis 0 Mentor 0 Memulakan 1 Menyelaras 1 Rundingan 1 Bekerja secara cekap dan menyeluruh 2 Analisis 2 Memberi arahan 2 Operasi - mengawal 3 Mengatur 3 Menyelia 3 Mengemudi - operasi 4 Mengira 4 Mengalihkan perhatian 4 Manipulasi 5 Menyalin 5 Memujuk 5 Menghadiri 6 Membanding 6 Bercakap menggunakan simbol 6 Membantu 7 Perkhidmatan 7 Pengendalian 8 Menerima arahan membantu Sumber: Diambil daripada Revised Handbook for Analysing Jobs, Washington DC: US Gov. Printing Office, 1991 Berdasarkan kepada contoh di dalam Jadual 3.2, sekiranya seorang kerani perlu untuk menyalin data, bercakap dengan pelanggan dan mengangkat barang, tahap kesukaran fungsi-fungsi bagi kerani tersebut adalah merujuk kepada 5, 6 dan 7. Ini bermakna jumlah keseluruhan tahap kesukaran bagi seorang kerani ialah 18. Jika tahap kesukaran bagi seorang pembantu psikiatri di dalam sebuah hospital adalah tentang menguruskan data, manusia dan benda dan ia merujuk kepada 1, 7 dan 5, maka jumlah keseluruhan tahap kesukaran ialah 13. Semakin rendah skor tahap kesukaran, semakin tinggi tahap kesukaran sesuatu tahap fungsi. Oleh itu, pekerjaan yang mempunyai nilai skor yang sama akan diletakkan di dalam satu kumpulan yang sama dan dibayar dengan kadar gaji yang sama.

9 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 59 (ii) Soal Selidik Analisis Jawatan (SSAJ) SSAJ ialah kaedah soal selidik secara kuantitatif yang merangkumi 194 item mengenai tugas-tugas berkenaan pekerja. Teknik ini menggunakan skala dari 0 hingga 5 bagi menentukan tahap tugas dan elemen kerja yang perlu dilaksanakan dalam sesuatu pekerjaan. Item-item yang berjumlah 194 itu dikelaskan mengikuti enam kumpulan, iaitu: Input maklumat Input maklumat merujuk kepada cara pekerja mendapatkan maklumat terhadap pekerjaan. Proses mental Proses mental merujuk kepada proses-proses menghujah, membuat keputusan dan merancang untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan. Hasil kerja Hasil kerja merujuk kepada jenis-jenis peralatan dan aktivitiaktiviti fizikal yang diperlukan untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan. Hubungan dengan orang lain Hubungan dengan orang lain merujuk kepada jenis-jenis perhubungan yang dijangka untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan. Konteks kerja Konteks kerja merujuk kepada konteks fizikal dan sosial di mana pekerjaan itu dilaksanakan. Ciri-ciri kerja lain Ciri-ciri kerja lain merujuk kepada aktiviti, kejadian atau lainlain ciri selain daripada lima ciri-ciri yang telah dinyatakan seperti di atas. Skor jawapan responden-responden akan dianalisis oleh komputer dan keputusannya akan digunakan untuk menentukan ciri-ciri sesuatu pekerjaan tersebut.

10 60 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK (iii) Kaedah Kejadian Kritikal Dalam kaedah ini, kerja yang penting dapat dikenal pasti untuk memastikan kejayaan sesuatu pekerjaan. Maklumat mengenai tugastugas yang kritikal dapat ditentukan melalui temu duga dengan pihak majikan dan pengurus ataupun melalui laporan bertulis yang ditulis oleh pemegang jawatan sesuatu pekerjaan. Data yang didapati akan dianalisis. Hasil daripada analisis tersebut akan lebih jelas atau lebih mudah difahami mengenai tugas-tugas dalam sesuatu pekerjaan. (iv) Analisis Kerja Berkomputer Sistem maklumat sumber manusia banyak membantu dalam proses analisis kerja. Kini, terdapat banyak perisian yang direka khas untuk analisis kerja yang menghasilkan keperincian dan spesifikasi kerja berdasarkan kepada analisis yang dilakukan. Pihak pengurus dan pekerja hanya perlu memilih kata kunci berkenaan dengan tugastugas yang berkaitan dengan pekerjaan yang sedang dianalisis untuk menentukan peringkat kepentingan tugas-tugas tersebut. LATIHAN 3.1 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Analisis kerja ialah proses bagi mendapatkan maklumat tentang sesuatu pekerjaan dengan menentukan kewajipan, tugas atau aktiviti sesuatu pekerjaan. 2. Tanggungjawab melaksanakan analisis kerja merupakan tanggungjawab utama bagi seorang pengurus. 3. Kaedah yang selalu diguna pakai untuk mengumpul maklumat bagi analisis kerja ialah temu duga, kajian soal selidik, pemerhatian dan jurnal. 4. Pendekatan analisis kerja berfungsi sebagai inventori tentang pelbagai fungsi dan aktiviti kerja sesuatu pekerjaan. 5. Objektif utama kaedah kejadian kritikal semasa melaksanakan suatu analisis kerja ialah untuk mengenal pasti 194 item dalam kedudukan senarai soal selidik.

11 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 61 Lawat laman web dan dapatkan maklumat tentang pendekatan dalam analisis kerja (selain daripada yang telah dibincangkan) Deskripsi/Keperincian dan Spesifikasi Kerja Data mengenai sesuatu pekerjaan yang wujud daripada analisis kerja akan digunakan untuk membina keperincian dan spesifikasi kerja. (a) Deskripsi/Keperincian Kerja Deskripsi/keperincian pekerjaan ialah keperincian bertulis mengenai sesuatu pekerjaan dan ianya meliputi tugas-tugas yang perlu dilaksanakan bagi menyempurnakan pekerjaan tersebut. Kebanyakan keperincian kerja mengandungi tiga bahagian iaitu kedudukan, pengenalan kerja dan tugas serta kewajipan kerja. Jadual 3.3 membentangkan aspek-aspek yang penting tentang keperincian kerja. Jadual 3.3: Aspek-aspek Penting Keperincian Kerja Istilah Keperincian Kerja Nama Jawatan Keperincian Mewakili tugas dan peringkat jawatan di dalam organisasi. Secara psikologinya, nama jawatan akan mewakili status pekerjaan. Nama jawatan juga menerangkan tugas-tugas yang perlu dilaksanakan dalam sesuatu pekerjaan. Pengenalan Kerja Perbezaan antara satu pekerjaan dengan yang lain. Item yang diperlukan untuk dimasukkan ke dalam pengenalan kerja. Ia termasuk lokasi pekerjaan di dalam organisasi, kepada siapa pemegang kedudukan perlu melapor dan bila kali terakhir keperincian kerja telah disemak semula.

12 62 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Tugas dan kewajipan Satu kenyataan mengenai tugas dan kewajipan yang selalunya diaturkan mengikut kepentingannya. Kenyataan pekerjaan mesti menunjukkan pemberat atau nilai sesuatu tugasan dalam satu pekerjaan. Biasanya, jumlah masa yang digunakan bagi melaksanakan sesuatu tugasan akan menjadi pemberat utama. Kenyataan pekerjaan merangkumi semua tanggungjawab dalam melaksanakan tugas dan keputusan yang sepatutnya dicapai. Ia juga merangkumi peralatan atau perkakas yang diperlukan oleh pekerja untuk melaksanakan pekerjaan. Pihak pengurusan perlu memastikan tugas dan kewajipan sesuatu pekerjaan itu tidak melanggar undang-undang dan peraturan-peraturan. Keperincian kerja amat penting kepada para pekerja kerana ia membantu mereka untuk belajar tugas dan kewajipan sesuatu pekerjaan. Ia juga mengingatkan mereka tentang keputusan yang mesti mereka capai. Bagi pihak pengurusan pula, keperincian kerja menjadi asas untuk mengurangkan salah faham antara pihak majikan dan pekerja dalam keperluan pekerjaan. Ia juga menjadi asas kepada pihak pengurusan untuk mengambil tindakan pembetulan apabila sesuatu tugas atau kewajipan tidak dilaksanakan dengan baik. (b) Spesifikasi Kerja Spesifikasi kerja ialah kelayakan tertentu yang diperlukan untuk melaksanakan tugas dan seterusnya memenuhi tanggungjawab bagi sesuatu pekerjaan. Spesifikasi kerja biasanya mengandungi dua perkara iaitu: (i) (ii) Keperluan-kemahiran dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan. Ia termasuk tahap pendidikan atau pengalaman, latihan yang khusus, ciri-ciri peribadi atau keupayaan dan keupayaan manipulatif. Keperluan fizikal dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan. Keperluan fizikal termasuk keperluan untuk berjalan, berdiri, mencapai, mengangkat atau bercakap semasa melaksanakan sesuatu pekerjaan. Ia juga mengambil kira ketahanan sesorang pekerja terhadap persekitaran fizikal dan bahaya-bahaya yang akan dihadapi di tempat kerja.

13 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 63 AKTIVITI 3.2 Berdasarkan pengalaman anda di tempat kerja, apakah halanganhalangan yang mungkin dihadapi oleh pihak pengurusan dan pekerja dalam proses penyediaan laporan keperincian pekerjaan? Kegunaan Analisis Kerja Hasil daripada proses analisis kerja dapat membantu pengurus sumber manusia untuk melaksanakan fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia (rujuk Rajah 3.2). Fungsi-fungsi ini ialah pengambilan, pemilihan, latihan dan pembangunan, penilaian prestasi dan pengurusan manfaat. (a) (b) (c) (d) (e) Pengambilan Perekrut mesti mempunyai pengetahuan tentang spesifikasi kerja sebelum mengambil seseorang untuk mengisi sesuatu jawatan. Pemilihan Pengurus dan penyelia akan menggunakan keperincian dan spesifikasi kerja untuk memilih dan mengorientasikan pekerja. Latihan dan Pembangunan Latihan melengkapkan pekerja dengan pengetahuan, kemahiran dan keupayaan yang diperlukan untuk melaksanakan tugas-tugas. Penilaian Prestasi Maklumat-maklumat yang ada dalam keperincian kerja boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai prestasi pekerja. Pengurusan Manfaat Pihak pengurusan perlu mengambil kira keperluan-keperluan dari sudut kemahiran, usaha dan tanggungjawab pekerja, persekitaran di tempat kerja dan bahaya-bahaya dalam menentukan kadar bayaran untuk pekerja supaya ia setimpal dengan kerja yang telah dilakukan.

14 64 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK LATIHAN 3.2 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Dalam menyediakan laporan keperincian kerja, pemilihan nama pekerjaan amat penting dalam menentukan status pekerja. 2. Bila menulis laporan keperincian kerja, adalah logik jika menggunakan istilah-istilah yang longgar, tidak jelas dan menyeluruh. 3. Apabila terdapat jurang antara pengetahuan, kemahiran dan keupayaan dan keperluan yang diperlukan untuk mengisi keperincian dan spesifikasi kerja, maka pemegang jawatan mesti diberi latihan. 4. Keperluan dalam keperincian kerja boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai prestasi pemegang jawatan. Ia dikenali sebagai penilaian pekerjaan. 5. Dalam menentukan kadar bayaran bagi sesuatu pekerjaan, nilai relatif pekerjaan tersebut tidak memberikan banyak kepentingan. 3.2 REKA BENTUK KERJA Sebelum anda meneruskan perbincangan mengenai reka bentuk kerja, pastikan anda tidak terkeliru antara reka bentuk kerja dan analisis kerja. Analisis kerja melibatkan kajian terhadap pekerjaan yang sedang dilaksanakan oleh pekerja. Reka bentuk kerja pula ialah lanjutan daripada analisis kerja yang tujuannya adalah meningkatkan kualiti sesuatu pekerjaan melalui manusia dan teknologi, supaya kecekapan organisasi dan kepuasan bekerja akan dapat dicapai. Reka bentuk kerja melibatkan penstrukturan kerja, termasuk pembesaran kerja, kejuruteraan semula dan pengayaan kerja.

15 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 65 Reka bentuk kerja melibatkan wujudnya lima faktor (Bohlander, 2001): (a) (b) (c) (d) (e) Objektif organisasi; Perkara-perkara yang berkaitan dengan tingkah laku; Perkara-perkara yang berkaitan dengan kejuruteraan industri; Ergonomik; dan Sumbangan pekerja Perkara-perkara yang Berkaitan dengan Tingkah Laku Terdapat dua pendekatan yang mempengaruhi tingkah laku pekerja semasa melakukan pekerjaan. Dua bentuk pendekatan ini dikenali sebagai pengayaan pekerjaan dan ciri-ciri pekerjaan. (a) Pengayaan Pekerjaan Tujuan pengayaan pekerjaan adalah merangsang sesuatu perkerjaan itu dengan meningkatkan tugas dan kewajipan supaya menjadi lebih bermakna agar ia akan memberikan kepuasan kepada pekerja. Pengayaan pekerjaan untuk pekerja boleh dilakukan dengan kaedahkaedah berikut: (i) Meningkatkan tahap kesusahan dan tanggungjawab sesuatu pekerjaan; (ii) Memberi para pekerja peluang untuk mengekalkan autoriti dan kuasa terhadap pekerjaan yang mereka lakukan; (iii) Membuat laporan prestasi pekerjaan secara seorang demi seorang bagi setiap pekerja; (iv) (v) Meningkatkan tugas-tugas baru yang memerlukan latihan dan pembangunan; dan Memberikan tugas-tugas yang tertentu secara individu supaya pekerja menjadi mahir.

16 66 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK (b) Ciri-ciri Pekerjaan Model ciri-ciri kerja menyatakan bahawa terdapat tiga jenis keadaan psikologi di mana seorang pekerja menunjukkan peningkatan dalam prestasi pekerjaannya, motivasi dalaman, penurunan ketidakhadiran ke tempat kerja dan kadar pemberhentian pekerja. Tiga keadaan psikologi tersebut ialah: (i) (ii) (iii) Merasa sangat bermakna terhadap pekerjaan yang dilakukan; Berasa bertanggungjawab terhadap keputusan kerja yang dilakukan; dan Mengetahui atau memahami kerja yang telah dilakukan. Sekiranya ada kekurangan dalam mana-mana satu daripada keadaan psikologi di atas, ia akan memberi kesan kepada motivasi dalaman seorang pekerja. Menurut Hackman dan Oldham (1976), terdapat lima jenis ciri-ciri pekerjaan yang memberi kesan terhadap tiga keadaan psikologi di atas. Lima jenis ciri-ciri pekerjaan tersebut ialah kepelbagaian kemahiran, identiti tugas, kepentingan tugas, autonomi dan maklum balas. (i) (ii) (iii) Kepelbagaian Kemahiran Ia menerangkan kepelbagaian kemahiran dan aktiviti yang diperlukan untuk melengkapkan sesuatu pekerjaan. Lagi banyak seseorang pekerja itu dicabar untuk menggunakan kepelbagaian kemahiran, lagi banyak kepuasan melakukan pekerjaan tersebut. Identiti Tugas Ia mengukur tahap di mana seseorang pekerja akan melengkapkan sesuatu aktiviti atau kerja sepenuhnya. Pekerja yang dapat melaksanakan sesuatu aktiviti dari mula hingga ke akhir selalunya akan lebih berpuas hati. Kepentingan Tugas Ia memberi tumpuan terhadap impak dan kesan sesuatu pekerjaan. Kerja yang dilakukan akan memberi kepuasan sekiranya pekerja percaya yang dia akan melakukan sesuatu perubahan dan seterusnya akan menambah nilai kepada rakan sekerja, organisasi, ataupun komuniti yang lebih besar.

17 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 67 (iv) (v) Autonomi Ia menggambarkan sejumlah pilihan dan budi bicara individu yang digunakan dalam sesuatu pekerjaan. Kepuasan yang tinggi tercapai jika banyak autonomi diberikan kepada seorang pekerja. Maklum Balas Ia mengukur sejumlah maklumat yang diterima oleh seorang pekerja tentang prestasinya dan sejauh mana dia dapat melihat kesannya terhadap kerja yang dilaksanakan. Lagi banyak seorang pekerja itu diberitahu tentang prestasinya, lagi tinggi minatnya untuk melakukan pekerjaan tersebut. Rajah 3.4 menujukkan model ciri-ciri pekerjaan Hackman dan Oldham. Rajah 3.4: Model ciri-ciri pekerjaan Hackman dan Oldham Sumber: Hackman & Oldham (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory.

18 68 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK AKTIVITI 3.3 Pada pendapat anda, apakah yang akan berlaku sekiranya tugas dan tanggungjawab seorang pekerja ditingkatkan tetapi beliau belum lagi bersedia dari sudut psikologi untuk menerima pengayaan pekerjaan tersebut? Perkara-perkara yang Berkaitan dengan Kejuruteraan Industri Kejuruteraan industri ialah bidang yang berkait rapat untuk menganalisis kaedah-kaedah pekerjaan dan menentukan tempoh kerja yang seragam. Ia melibatkan kajian mengenai kitaran proses pekerjaan dan menentukan elemen-elemen pekerjaan yang perlu untuk ditukar, digabung, disusun semula atau dibuang supaya tempoh kerja yang diperlukan untuk melengkapkan kitaran proses pekerjaan akan dapat dikurangkan. Dalam kejuruteraan industri, tempoh kerja yang seragam bagi setiap elemen kerja akan digabung dan dipadankan dengan mengambil kira kemahiran dan kesungguhan pekerja semasa melaksanakan sesuatu pekerjaan. Tempoh masa yang wujud akibat perkara-perkara yang mengganggu pekerja semasa bekerja juga diberi perhatian. Oleh itu, perubahan dalam jumlah masa dianggap sebagai masa seragam untuk melaksanakan kitaran pekerjaan. Kejuruteraan industri melibatkan pendekatan yang berdisplin dan berobjektif. Walau bagaimanapun, hal-hal yang berkaitan dengan tingkah laku pekerja juga perlu diberi perhatian. Ini adalah kerana reka bentuk kerja yang cekap serta teratur yang hanya dilihat dari sudut kejuruteraan industri mungkin tidak sesuai secara psikologinya terhadap pekerja. AKTIVITI 3.4 Fikirkan tentang kekuatan dan kelemahan kejuruteraan industri dari segi proses kerja dan pekerja. Berdasarkan persekitaran pekerjaan anda, senaraikan kekuatan dan kelemahan kejuruteraan industri.

19 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Perkara-perkara yang Berkaitan dengan Ergonomik Ergonomik merupakan disiplin yang mengkaji kecekapan manusia di dalam persekitaran pekerjaan mereka. Secara amnya, keseluruhan sistem adalah sesuai dengan ciri-ciri yang ada pada manusia. Faktor-faktor seperti jenis pekerjaan, persekitaran kerja, mesin, peralatan dan proses mesti bersesuaian dengan pekerja yang melaksanakan sesuatu pekerjaan. Secara ringkasnya, kita cuba untuk menyesuaikan mesin dengan manusia dan bukannya menyesuaikan manusia dengan mesin. Dengan lain perkataan, ergonomik berusaha untuk mengurangkan impak yang negatif seperti kecuaian, sikap sambil lewa dan kelemahan-kelemahan lain yang boleh mendatangkan kecacatan terhadap produk dan kerosakan terhadap peralatan. Apa yang paling penting ialah ia mengelak sebarang kecederaan, kemalangan dan kematian terhadap pekerja semasa melaksanakan pekerjaan. Lihat Rajah 3.5 untuk contoh. Dalam mereka bentuk peralatan, keupayaan fizikal pekerja serta reaksi terhadap ransangan mesti diberi perhatian. Keupayaan seorang pekerja untuk bertindak balas dengan cara melihat, mendengar, merasa dan menemui peralatan adalah penting. Selain bersesuaian untuk tempat kerja, peralatan dan mesin juga perlu sesuai untuk pekerja terutamanya pekerja wanita.

20 70 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Jawapan yang negatif bermakna terdapat masalah yang perlu diperbetulkan. 1. Adakah stesen kerja untuk seorang kerani memberi keselesaan kepada posisi badan, seperti: Paha berada pada posisi yang mendatar? Betis berada pada posisi yang menegak? Tapak kaki rapat kepada lantai atau ditekan ke lantai? Pergelangan tangan berada pada posisi yang rata dan selesa? 2. Adakah kerusi: Mudah diselaraskan? Mempunyai tempat duduk yang empuk serta bahagian hadapan yang melengkung? Mempunyai bahagian belakang yang boleh diselaraskan? Mempunyai sokongan untuk bahu? Mempunyai roda pada kaki? 3. Adakah ketinggian dan penempatan papan kekunci boleh diselaraskan? 4. Adakah ruang yang ada sesuai dan selesa untuk posisi lutut dan kaki? 5. Bolehkah stesen kerja kerani digunakan oleh pekerja yang kidal? Rajah 3.5: Contoh senarai semak ergonomik untuk stesen kerja bagi kerani Sumber: Diadaptasi dari Bohlander, Snell & Sherman (2004). Managing human resource (13th ed.). Ohio: South-western College Publishing. AKTIVITI 3.5 Di dalam era yang membangun ini, kaum wanita berupaya untuk melakukan tugas yang sebelum ini dimonopoli oleh pihak lelaki. Berikan pendapat anda. Sekiranya anda bersetuju, adakah anda rasa anda mendiskriminasikan pekerja wanita?

21 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 71 LATIHAN 3.3 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Terdapat dua jenis kaedah dalam reka bentuk kerja, iaitu pengayaan pekerjaan dan ciri-ciri pekerjaan. Kedua-dua kaedah ini menggabungkan keperluan tingkah laku pekerja apabila pekerja tersebut melaksanakan pekerjaannya. 2. Model ciri-ciri pekerjaan Richard Hackman dan Greg Oldham menyatakan bahawa terdapat tiga keadaan psikologi pekerja yang akan meningkatkan prestasi kerja dan motivasi dalaman dan mengurangkan ketidakhadiran serta pemecatan pekerja. 3. Hasil daripada pengurusan saintifik kejuruteraan industri ialah satu analisis kerja bagi menentukan waktu kerja yang seragam. 4. Ergonomik ialah mereka bentuk peralatan yang menitikberatkan keupayaan mental operator untuk mengendalikan peralatan dan juga bertindak balas melalui pemerhatian, pendengaran dan rasa terhadap maklumat daripada peralatan tersebut Reka Bentuk Kerja untuk Meningkatkan Sumbangan Pekerja Semua teknik yang digunakan untuk meningkatkan sumbangan pekerja di dalam organisasi mempunyai dua persamaan, iaitu untuk meningkatkan kerjasama dan penyeragaman dalam kalangan ahli-ahli kumpulan. Kajian menunjukkan bahawa bekerja di dalam satu kumpulan dapat meningkatkan rasa tanggungjawab terhadap pencapaian matlamat-matlamat organisasi. Ia juga meningkatkan penerimaan pekerja terhadap keputusan yang dibuat dan menggalakkan satu pendekatan kerjasama dalam melaksanakan tugas-tugas di tempat kerja. Antara teknik kerjasama yang dapat meningkatkan penglibatan pekerja di dalam organisasi ialah kumpulan penglibatan pekerja dan pasukan pekerja.

22 72 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK (a) Kumpulan Penglibatan Pekerja Kumpulan penglibatan pekerja adalah satu kumpulan pekerja yang kerap berjumpa bagi tujuan menyelesaikan sebarang masalah ataupun memberi cadangan terhadap proses peningkatan organisasi. Setiap kumpulan mengandungi lima hingga sepuluh pekerja dan setiap pekerja mempunyai tugas dan kewajipan yang sama atau yang berkaitan dalam organisasi. Secara amnya, kumpulan penglibatan pekerja memberi cadangan kepada pihak pengurusan dan pihak pengurusan akan menentukan sama ada boleh ataupun tidak cadangan tersebut dilaksanakan. Sekiranya cadangan tersebut diterima, hasilnya akan dinilaikan dan ahli-ahli kumpulan tersebut akan diberi ganjaran atas sumbangan mereka. Kumpulan penglibatan pekerja selalunya berjumpa empat atau lima jam sebulan dan ia dipengerusikan oleh seorang ketua. Ketua ini tiada kuasa tetapi bertindak sebagai fasilitator. Rajah 3.6 menunjukkan proses kumpulan penglibatan pekerja. Rajah 3.6: Proses kumpulan penglibatan pekerja (b) Pasukan Pekerja Pasukan pekerja ialah teknik di mana fungsi-fungsi kerja diberikan kepada kumpulan dan bukannya kepada individu. Ahli-ahli kumpulan diberi kebebasan untuk menggunakan kepandaian masing-masing di dalam menguruskan kerja dalam satu pasukan dan juga secara individu. Setiap ahli pasukan bertanggungjawab bagi meningkatkan persekitaran kerja di dalam organisasi. Pasukan juga menganggap bahawa setiap ahli bertanggungjawab untuk prestasi kumpulan mereka. Pihak pengurusan melihat setiap kumpulan sebagai satu unit yang bertindak balas untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan organisasi.

23 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 73 Pasukan pekerja boleh beroperasi dalam bentuk atau struktur yang berbeza dan setiap struktur itu mempunyai strateginya sendiri. (i) (ii) Pasukan Silang-Fungsi Pasukan silang-fungsi adalah pasukan yang mengandungi kepelbagaian kepakaran. Ia diwujudkan untuk mencapai objektif yang tertentu. Keahlian dalam pasukan silang-fungsi adalah atas pelantikan dan bukan secara sukarela. Pasukan Projek Pasukan projek adalah satu pasukan yang ditubuhkan untuk mereka bentuk produk baru atau perkhidmatan. (iii) Pasukan Kendiri Pasukan kendiri terdiri daripada pekerja-pekerja yang dilatih untuk melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan unit kerja. Ahli kumpulan memilih perjanjian secara majoriti dalam melaksanakan kewajipan mereka, seperti penyelesaian masalah dan berhubung dengan pelanggan dari dalam atau di luar organisasi. (iv) Pasukan Petugas Sekumpulan pasukan petugas adalah satu pasukan yang ditubuhkan oleh pihak pengurusan untuk menyelesaikan masalah utama dengan serta-merta. Pasukan ini bertanggungjawab untuk membangunkan pelan jangka panjang dalam menyelesaikan masalah utama, termasuk membuat penyelesaian. (iv) Pasukan Proses Peningkatan Pasukan ini terdiri daripada pekerja yang berpengalaman dalam pelbagai jabatan atau fungsi. Pasukan ini bertanggungjawab bagi meningkatkan kualiti, mengurangkan pembaziran, atau meningkatkan produktiviti dalam proses yang melibatkan semua jabatan atau fungsi yang berkaitan. Ahli pasukan ini biasanya dilantik oleh pihak pengurusan. (v) Pasukan Maya Pasukan maya adalah satu pasukan di mana ahli-ahlinya berada jauh antara satu sama lain dan mereka berkomunikasi melalui komputer dan teknologi komunikasi yang lain. Pasukan pekerja akan mengubah cara pengurusan dan pekerja berkomunikasi antara satu sama lain. Pengurus menghadapi masalah dalam bertindak sebagai seorang ketua di mana pengurus secara amnya sentiasa bertindak sebagai penyelia. Pengurus akan berasa terancam dengan kuasa yang diberikan kepada

24 74 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK pasukan pekerja, yang secara tidak langsung mengurangkan kuasa pengurusannya. Sebaliknya, pekerja menghadapi masalah dalam menyesuaikan diri dengan peranan penyeliaan yang baru. Untuk mengelakkan masalah ini, ahli-ahli di dalam pasukan pekerja perlu dilatih sepanjang empat peringkat pembentukan pasukan. Peringkat-peringkat ini ialah pembentukan, konflik, piawaian, dan pelaksanaan. Latihan lengkap termasuk kemahiran-kemahiran yang penting di dalam: (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) Kepimpinan pasukan; Pembentukan misi atau objektif; Mempengerusikan mesyuarat; Pasukan membuat keputusan; Resolusi terhadap konflik; Komunikasi yang berkesan; dan Kesedaran adanya kepelbagaian di dalam pasukan. SEMAK KENDIRI 3.1 Apakah ciri-ciri yang sama dalam teknik-teknik untuk meningkatkan sumbangan pekerja dalam sesebuah organisasi? Kesesuaian Jadual Waktu Kerja Kesesuaian jadual waktu kerja bukannya sebahagian daripada reka bentuk kerja. Ini kerana tugas dan tanggungjawab pekerja tidak berubah. Walau bagaimanapun, kesesuaian jadual waktu kerja akan mengubah masa bekerja biasa seseorang pekerja. Antara pilihan jadual kerja biasa ialah minggu kerja termampat, waktu fleksibel, perkongsian kerja dan telekomuting. (a) Minggu Kerja Termampat Dalam minggu kerja termampat, jumlah hari kerja seminggu dikurangkan tetapi jumlah jam kerja sehari ditingkatkan. Ini mengekalkan jumlah jam kerja seminggu.

25 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK 75 (b) (c) (d) Waktu Fleksibel Waktu fleksibel membolehkan pekerja untuk memilih permulaan dan akhir masa kerja yang sesuai untuk mereka, asalkan jumlah masa kerja setiap hari atau minggu dikekalkan. Walau bagaimanapun, wajib bagi semua pekerja berada di tempat kerja pada tempoh masa tertentu, seperti pagi hingga 3.30 petang. Perkongsian Kerja Perkongsian kerja merujuk kepada dua pekerja yang berstatus sementara melaksanakan satu pekerjaan yang sepatutnya dikendalikan oleh seorang pekerja secara sepenuh masa. Telekomuting Telekomuting adalah penggunaan komputer mikro, rangkaian dan lainlain teknologi komunikasi seperti mesin faksimili apabila bekerja di rumah, di mana tugas-tugas sebelum ini hanya dilakukan di pejabat atau di tempat kerja. LATIHAN 3.4 Kenyataan BETUL (B) atau SALAH (S) 1. Kerjasama dan keseragaman adalah teknik dalam reka bentuk kerja yang bertujuan meningkatkan produktiviti kumpulan atau pekerja. 2. Kumpulan kekal yang terdiri daripada lima hingga sepuluh orang pekerja yang melaksanakan tugas yang sama dan sering bertemu untuk mengenal pasti, menganalisis, dan mencadangkan penyelesaian bagi masalah dikenali sebagai pasukan petugas. 3. Pasukan pekerja boleh beroperasi dalam struktur organisasi yang berbeza kerana setiap satunya mempunyai strategi yang khusus dan matlamat masing-masing. 4. Waktu fleksibel membolehkan pekerja memilih permulaan dan akhir masa kerja mereka sendiri dengan syarat mereka bekerja untuk sejumlah jam tertentu bagi setiap hari atau setiap minggu. 5. Telekomuting menggunakan komputer mikro, rangkaian dan teknologi komunikasi yang berbeza seperti mesin faksimili untuk bekerja di rumah dan bukannya bekerja di pejabat.

26 76 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Padankan Konsep dengan Penyata yang Sesuai (a) Kerja (b) Reka bentuk kerja (c) Analisis kerja (d) Spesifikasi Kerja (e) Keperincian Kerja (f) Jawatan 1. Satu kenyataan mengenai keperluan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan seseorang untuk melakukan pekerjaan. 2. Penambahan dan pengembangan analisis kerja dan yang berkaitan dengan struktur kerja bertujuan untuk meningkatkan kecekapan organisasi dan kepuasan kerja bagi pekerja 3. Tugas dan tanggungjawab yang berbeza dijalankan oleh seseorang pekerja. 4. Proses untuk mendapatkan maklumat mengenai sesuatu pekerjaan ialah dengan menentukan kewajipan, tugas atau aktiviti dalam pekerjaan tersebut. 5. Satu kumpulan berkait rapat dengan aktiviti dan tugas. 6. Kenyataan mengenai tugas, kewajipan dan tanggungjawab sesuatu pekerjaan. Soalan-soalan Pelbagai Pilihan 1. Spesifikasi kerja menentukan kelayakan yang diperlukan untuk pemohon. Ia memainkan peranan penting dalam. A. Fungsi pengambilan B. Fungsi analisis kerja C. Model ciri-ciri pekerjaan D. Fungsi pemilihan

27 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Pengurusan sumber manusia menggunakan data daripada analisis kerja untuk membangunkan. A. Kajian tentang sikap dan tingkah laku B. Keperincian dan spesifikasi kerja C. Fungsi analisis kerja dan isu-isu ergonomik D. Persetujuan pekerja dan kesatuan sekerja 3. Dalam keperincian kerja, bahagian yang memberikan maklumat mengenai lokasi kerja dan kepada siapa hasil kerja perlu dilaporkan dikenali sebagai. A. Identiti tugas B. Kepelbagaian kemahiran C. Nama jawatan D. Spesifikasi kerja 4. Berikut adalah ciri-ciri yang terdapat dalam model ciri-ciri kerja KECUALI. A. Kepelbagaian kemahiran B. Identiti tugas C. Kepentingan tugas D. Kumpulan pembuatan keputusan 5. Mereka yang terlibat dalam kumpulan penglibatan pekerja mesti menerima latihan dalam mengenal pasti masalah, menganalisis masalah dan mengenal pasti pelbagai alat membuat keputusan seperti. A. Keputusan terancang atau tidak terancang. B. Kumpulan kualiti dan pasukan kendiri. C. Kuasa berpusat dan tidak berpusat. D. Analisis statistik dan gambar rajah sebab dan akibat 6. Bagi pihak majikan, waktu fleksi dapat membantu dalam A. Meramalkan kadar pemecatan pekerja B. Mengambil dan mengekalkan pekerja C. Membangunkan perkongsian kerja D. Membangunkan jadual waktu fleksibel yang mudah untuk diikuti

28 78 TOPIK 3 ANALISIS KERJA DAN REKA BENTUK Soalan-soalan Esei 1. Bayangkan anda seorang pengurus di jabatan perkhidmatan. Bagaimanakah keperluan pekerja, yang sebelum ini didokumenkan, membantu dalam menguruskan unit anda? 2. Jelaskan bagaimana kejuruteraan industri dan ergonomik boleh dikaitkan dengan kelebihan mereka sendiri, dan pada masa yang sama bersesuaian antara satu sama lain dalam membentuk sesuatu kerja. Analisis kerja dan reka bentuk kerja memainkan peranan yang penting dalam pembangunan sesebuah organisasi. Sehubungan dengan itu, organisasi memberi kepentingan khusus kepada kedua-dua aspek di atas. Melalui analisis kerja, keperincian dan spesifikasi kerja dibangunkan. Analisis yang salah akan menghasilkan keperincian dan spesifikasi yang tidak tepat. Ini seterusnya memberi kesan buruk kepada prestasi organisasi. Analisis kerja Analisis Kerja Berfungsi (AKB) Ergonomik Kejuruteraan industri Keperincian kerja Model ciri-ciri kerja Reka bentuk kerja Soal Selidik Analisis Jawatan (SSAJ) Spesifikasi kerja

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA iii To my beloved friends and family iv ACKNOWLEDGEMENT In preparing

More information

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar]

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check that this examination

More information

Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia

Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia Topik 1 Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Memberikan definisi pengurusan sumber manusia; 2. Menerangkan kepentingan pengurusan

More information

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak The purpose of this document is to provide a guide on the type of information required in the reports for RDD s newsletter, annual report, and other publications. Tujuan

More information

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the

More information

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR SUHAILAH BINTI MOHD YATIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI

More information

TATACARA PERMOHONAN Application procedure

TATACARA PERMOHONAN Application procedure BORANG PENYERTAAN Anugerah Penghargaan kepada Pengguna Malaysian Standards 2014 APPLICATION FORM Appreciation Award for Users of Malaysian Standards 2014 TATACARA PERMOHONAN Application procedure Setiap

More information

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN i FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the

More information

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS

More information

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI

More information

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES

IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES By KHAIRUL NIZAM BIN MD TOHIT Thesis submitted to the

More information

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 ORGANISATION S PROJECT PROPOSAL Important Note: Financial assistance provided under The Edge Kuala Lumpur Rat Race is to be used only for education and/or training projects/programmes.

More information

MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM

MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM MUHAMMAD ASYRAF ZULKAPLE AMIRAH ISMAIL Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Alumni merujuk kepada bekas graduan sesebuah pusat

More information

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2.

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEADER CONSIDERATION AND LEADERMEMBER EXCHANGES AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT AMONG NURSES IN AN IRANIAN HOSPITAL SHABNAM HAMDI FBMK 2010 34 RELATIONSHIP

More information

9888889 1822 1155 51 9101103 USIM 694 51 01 5 5 ABSTRAK Objektif kajian adalah untuk mendedahkan agenda tersembunyi pentadbiran Amerika Syarikat dan peranan institusi perancangan strategi Amerika dalam

More information

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Standard Operating Procedure Permohonan Dana im4u Outreach Centre Berikut merupakan (SOP) im4u Outreach Centre bagi sebarang permohonan dana yang di kemukakan kepada pihak kami: Semasa Permohonan dibuat:

More information

Earthwork Activities in Private Housing Industry

Earthwork Activities in Private Housing Industry Earthwork Activities in Private Housing Industry LAM YUEN SIONG A project report submitted in partial fulfilment of the requirement for the award of the degree of Master of Science (Construction Management)

More information

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2. This Campaign

More information

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION Perincian Perubahan Kelulusan Cadangan Pindaan/Tambahan Dokumen (CPD) bagi Skop Perkhidmatan Utaman untuk Kelulusan Mesyuarat Pengurusan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) dan cadangan

More information

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV Note: Cardholders are advised to read and understand the Campaign Terms and Conditions before participating. 1) The Campaign is valid for selected

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati dari awal hingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda memahami

More information

MSG Quality Control [Kawalan Mutu]

MSG Quality Control [Kawalan Mutu] - 1 - UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2014/2015 Academic Session June 2015 MSG 262 - Quality Control [Kawalan Mutu] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please check that this examination

More information

Sistem Bakeri Interaktif

Sistem Bakeri Interaktif Prosiding Komputeran UTM Inovasi di dalam Teknologi dan Aplikasi Komputeran Volume: I Year: 2016 ISBN: 978-967-0194-82-0 1 Sistem Bakeri Interaktif Nurul Izzah Sazali 1, Md Hafiz Selamat* 2 Jabatan Sistem

More information

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM Projek Sarjana Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Syarat Penganugerahan Sarjana Sains (Pentadbiran

More information

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAHAGIAN A Pengesahan Kerjasama* Adalah disahkan bahawa projek

More information

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM Borang PTAR(BPP)/Ahli Luar/06/2015/Pind.2016 PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM (Sila isi maklumat dengan lengkap/ All fields must be

More information

APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH

APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH NUR FAEZA SUHAIMI NOORAZEAN MOHD ALI Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Proses pembelajaran tidak ketinggalan mengalami perubahan

More information

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses.

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses. Title: Two Malay enrolled nurses awarded the Tan Chin Tuan Nursing Award Reporter: Nity Farhana Dolhamid Media/Date: BERITA, 22 November 2016 Translated by: Zulayqha Binte Zulkifli SINGAPORE: Two Malay

More information

KANDUNGAN KANDUNGAN. 1 PENDAHULUAN 1.1 Pengenalan Latar Belakang Masalah Masalah pengajaran dan

KANDUNGAN KANDUNGAN. 1 PENDAHULUAN 1.1 Pengenalan Latar Belakang Masalah Masalah pengajaran dan vii KANDUNGAN BAB PERKARA PENGESAHAN STATUS TESIS PENGESAHAN PENYELIA JUDUL PENGAKUAN DEDIKASI PENGHARGAAN ABSTRAK ABSTRACT KANDUNGAN SENARAI JADUAL SENARAI RAJAH SENARAI SINGKATAN SENARAI LAMPIRAN MUKA

More information

PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH

PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH IIUM Press PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH Yusof Ismail labatan Pentadbiran Perniagaan Kulliyyah Ekonomi and Sains Pengurusan UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA AZInan Ismail

More information

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 1 MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING

More information

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik PPUKM 3.10.32/263/10 2 September 2017 Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik JEMPUTAN MENYERTAI PROGRAM ORTHO RUN 2017 SAVE LIMBS, SAVE LIVES Dengan hormatnya

More information

KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT

KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT NOTA : Jika terdapat sebarang perubahan seperti dalam borang asal, sila pohon kelulusan dari pihak Urusetia. NOTE

More information

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian IMPORTANT NOTE: This report assesses the need for assistance in Activities of Daily Living and is only for the purpose of application of specific

More information

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (No. Syarikat 271809-K) ( UOBM ) sedang menjalankan Kempen Rujukan Memperkenalkan

More information

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS CAMPAIGN PERIOD MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN shall run from 22 April 2016 to 21 August 2016 (both dates inclusive) ( Campaign Period ) ELIGIBILITY

More information

KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA

KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA FASA KOMPONEN OBJEKTIF AKTIVITI SASARAN PELAJAR PROGRAM FAKULTI / BAHAGIAN

More information

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERMINING EMERGENCY EVACUATION AID FOR FLOOD DISASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA

More information

PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN

PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN Mustapha Kamal Ahmad Kassim Jabatan Hal Ehwal Pelajar Institut

More information

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS CAMPAIGN PERIOD TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS runs from

More information

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan ijazah Doktor Falsafah

More information

EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI

EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy (Remote

More information

JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK

JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK . SISTEM MAKLUMAT GUNA TANAH LEMBAH BERNAM: SATU KAJIAN PEMBANGUNAN PANGKALAN DATA DIGITAL MENGGUNAKAN SISTEM MAKLUMAT GEOGRAFI (GIS) EN. MOHD FARIS DZIAUDDIN JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK UNIVERSITI

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS xi DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan]

CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan] Second Semester Examination 2016/2017 Academic Session June 2017 CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

KEPADA SIAPA KURSUS INI DITUJUKAN?

KEPADA SIAPA KURSUS INI DITUJUKAN? PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

Keselamatan dan Kesihatan Pekerja

Keselamatan dan Kesihatan Pekerja Topik 11 Keselamatan dan Kesihatan Pekerja HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Membanding dan membezakan konsep keselamatan dan kesihatan; 2. Meneliti jenis-jenis keselamatan

More information

Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign

Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign 1 Definition 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where

More information

a) The Principal and / or Supplementary Card account has become delinquent;

a) The Principal and / or Supplementary Card account has become delinquent; Terms & Conditions Travel in style with American Express Cards issued by Maybank Campaign Campaign Period Malayan Banking Berhad (3813-K) Travel in style with American Express Cards issued by Maybank Campaign

More information

Kesahan Ujian Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun. Abstrak

Kesahan Ujian Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun. Abstrak Kesahan Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun 1 Muhamad Hafiz Ismail, 2 PM. Dr. Ahmad Hashim 1 Fakulti Pendidikan UTM, 2 Fakulti Sains Sukan Dan Kejurulatihan,

More information

OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM

OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM i OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM SENOSY SULIMAN MOHAMED ARRISH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018 PEKELILING PEPERIKSAAN 5/2018 PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA Pelajar Program Pengajian Ijazah Tinggi Pelajar Program Pengajian Ijazah Pertama (Penuh Masa, Program Pesisir, Program Usaha Sama Akademik) Pelajar

More information

KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT

KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT Kad PRVI Miles dan Preferred Platinum UOBM ( Kad ) 1. Kempen 5X for Your Spend Kad PRVI Miles Miles & Preferred

More information

HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS* JUDUL: HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SESI PENGAJIAN: 2012/2013 Saya SYUKRIYAH

More information

THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI

THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI A dissertation submitted in fulfillment of the requirements

More information

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI i ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI Report submitted in fulfilment of the requirement for the degree of Bachelor of Technology Management

More information

Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar. Muhammad Abd Hadi Bunyamin

Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar. Muhammad Abd Hadi Bunyamin Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar Muhammad Abd Hadi Bunyamin Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia,

More information

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate.

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate. TERMS AND CONDITIONS FOR KFH DRAWS CAMPAIGN ( CAMPAIGN ) 1. Campaign Period 1.1. This KFH Draws campaign ( Campaign ) is organised by Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad ( KFH Malaysia ) and the Campaign

More information

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan 1 SYARAT DAN KELAYAKAN BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA

More information

GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT

GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT (CPD) SEBAGAI KAEDAH PENGIRAAN LATIHAN BAHARU DI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (BAGI STAF BUKAN AKADEMIK) 1. TUJUAN Panduan ini bertujuan menerangkan

More information

A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING

More information

Deposit Dragon Campaign ( Campaign )

Deposit Dragon Campaign ( Campaign ) Deposit Dragon Campaign ( Campaign ) Terms and Conditions 1. The Deposit Dragon Campaign (hereinafter referred to as Campaign ) commencing from 16 January 2012 and ends on 29 February 2012. (hereinafter

More information

TERMA DAN SYARAT. Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran

TERMA DAN SYARAT. Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran TERMA DAN SYARAT Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran 1. KEMPEN Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran ("Kempen") Bank Simpanan Nasional ("BSN") akan berlangsung dari 1 Ogos 2018 hingga akhir 31

More information

EAG 345/3 Analisis Geoteknik

EAG 345/3 Analisis Geoteknik UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2005/2006 November 2005 EAG 345/3 Analisis Geoteknik Masa : 3 jam Arahan Kepada Calon: 1. Sila pastikan kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

TERMS AND CONDITIONS OF AL-AWFAR-SSPN

TERMS AND CONDITIONS OF AL-AWFAR-SSPN 1.0 DEFINITION 1.0 DEFINISI 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:-

More information

AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN

AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN Laporan Projek Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Sebahagian Daripada Syarat Penganugerahan

More information

Jabatan Hal Ehwal Pelajar

Jabatan Hal Ehwal Pelajar Bahagian Pengurusan Perniagaan & Siswaniaga Universiti Utara Malaysia Tel: 04 928 4096 / 3154 Faks: 04 928 4016 NO. RUJUKAN : BORANG PERMOHONAN LESEN B (LESEN TANPA PREMIS KEPADA PELAJAR)/ LICENSE B APPLICATION

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS xi DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

MODUL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

MODUL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA MODUL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA E5124 / UNIT0/ 0 E5124 KOMUNIKASI DATA MOHD DAUD BIN ALANG HASSAN (PSP), MOHD KAMAL ARIFFIN BIN ZAKARIYA (PSP), ABU BAKAR BIN IBRAHIM (PSP). BIODATA PENULIS

More information

MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Saya akui bahawa saya telah membaca karya ini dan pada pandangan saya karya

More information

e Proceeding National Innovation and Invention Competition Through Exhibition (icompex 17)

e Proceeding National Innovation and Invention Competition Through Exhibition (icompex 17) STUDENT GUIDELINE FOR COLOR THEORY-TEMPLATE PEMUDAHCARA RODA WARNA Nurhamizah Binti Misuan zara.mieyariesza@gmail.com Masithah Binti Jasman onlymemars@yahoo.com Jabatan Rekabentuk & Komunikasi Visual Politeknik

More information

PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT

More information

TERMS AND CONDITIONS OF #SenangBiz CAMPAIGN. TERMA DAN SYARAT BAGI KEMPEN #SenangBiz

TERMS AND CONDITIONS OF #SenangBiz CAMPAIGN. TERMA DAN SYARAT BAGI KEMPEN #SenangBiz 1. DEFINITION 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:- Bank means Bank

More information

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN ZULKEFLI BIN MAT JUNIT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI

More information

Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi. sistem plasma fokus.

Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi. sistem plasma fokus. Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi sistem plasma fokus. Abd. Halim Baijan, Azaman Ahmad, Rokiah Mohd Sabri, Siti A iasah Hashim, Mohd Rizal Md Chulan, Leo Kwee Wah,

More information

PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI Laporan

More information

TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Campaign

TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Campaign TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Period 1. The 2017 Credit Card Acquisition Cash Back ( the ) is organized by RHB Bank Berhad ( RHB Bank ) and RHB Islamic Bank Berhad ( RHB Islamic

More information

Survey on Perak and Selangor 3 messages

Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team To: jjerald@pd.jaring.my Fri, Apr 25, 2014 at 3:20 PM From Praba, Very interested in local goverment

More information

Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh

Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh Tempoh Kempen 1. Bank Islam Malaysia Berhad ( Bank Islam ) dan Visa Worldwide Pte. Limited ("Visa") menganjurkan Kempen

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA NORFASHAH BIN MOHAMED FPAS 2013 12 WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA

More information

RELIABILITY OF SAFETY PERFORMANCE INDICATOR: COMPLIANCE AND EFFECTIVENESS OF SAFETY PROGRAMS IN CONSTRUCTION SITE RAMES KUMAR SHANMUGAM

RELIABILITY OF SAFETY PERFORMANCE INDICATOR: COMPLIANCE AND EFFECTIVENESS OF SAFETY PROGRAMS IN CONSTRUCTION SITE RAMES KUMAR SHANMUGAM i RELIABILITY OF SAFETY PERFORMANCE INDICATOR: COMPLIANCE AND EFFECTIVENESS OF SAFETY PROGRAMS IN CONSTRUCTION SITE RAMES KUMAR SHANMUGAM A project report is submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA THE EFFECT OF WORK-FAMILY CONFLICT AND WORK FAMILY ENRICHMENT ON AFFECTIVE ORGANIZATIONAL COMMITMENT AMONG FACULTY CLERICAL STAFF IN UTM SKUDAI ROZANTI A. HAMID UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA THE EFFECT

More information

Terma & Syarat. Kempen Akaun Semasa/Simpanan AmBank-I Love Savings!

Terma & Syarat. Kempen Akaun Semasa/Simpanan AmBank-I Love Savings! 1. Definisi 1.1 Bagi tujuan Terma dan Syarat ini, perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan yang berikut akan membawa maksud yang ditetapkan kepadanya melainkan konteks menghendaki sebaliknya:- Bank bermaksud

More information

SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ).

SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ). SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ). 1. Campaign 1.1 The Campaign commences at 00:00 on 15 July 2017 until 23:59 on 14 October

More information

Buletin UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017

Buletin UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017 UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017 UNITEN has been awarded Tier 5 SETARA-2017 rating (Excellent) in the 'Mature University Category at the Majlis Penarafan Universiti dan Kolej Universiti (SETARA) 2017.

More information

THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ii PSZ 19: 16 (Pind. 1/97) UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions

Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions 1. The Campaign commences on 8th February 2011 and expires on 30th June 2011. 2. Subject to Clause 6 hereunder, this Campaign is open to eligible new

More information

FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI

FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI NAMA NOR ALIA BINTI AHMAD SIRAJ NO MATRIK 180586 KURSUS AGENSI B. Sc. (PEMAKANAN

More information

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back 1. RHB Bank Berhad (No. Syarikat 6171-M) akan dirujuk sebagai RHB. TEMPOH KEMPEN 2. Kempen Send More Money through

More information

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad Kempen Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad 1. Kempen Ganjaran Tunai ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad ( Bank ) dan akan berlangsung dari 1 hb Mac hingga 31 Mei,

More information

Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018

Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018 Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018 1. Definition For the purpose of this terms and conditions,

More information

kecuali dimaklumkan sebaliknya.

kecuali dimaklumkan sebaliknya. KEMPEN PEROLEHAN DIGITAL KAD KREDIT HONG LEONG TEMPOH KEMPEN Kempen Perolehan Digital III ("Kempen") Hong Leong Bank ('HLB') akan bermula pada 13 Oktober 2017 dan berakhir pada 12 November 2017, kedua-dua

More information

Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat

Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat Kelayakan Kempen Kempen Pelan Pembayaran Easi 0% Faedah untuk Pendidikan, Perubatan dan Pembelian Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat 1. Kempen Pelan Pembayaran Easi 0% Faedah untuk Pendidikan,

More information

UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA A STUDY OF SAFETY AND HEALTH AWARENESS AND NOISE ASSESSMENT AT STAMPING DIE COMPANY This report submitted in accordance with requirement of the Universiti Teknikal Malaysia

More information

THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH

THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the award of the degree of Bachelor of Civil Engineering

More information

Terms & Conditions: TRUE Debit MasterCard Campaign Page 1

Terms & Conditions: TRUE Debit MasterCard Campaign Page 1 Terms and Conditions TRUE Debit MasterCard TRUE@AGM Campaign 1.0 Definitions 1.1 For the purposes of this Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them

More information