Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia

Size: px
Start display at page:

Download "Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia"

Transcription

1 Topik 1 Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Memberikan definisi pengurusan sumber manusia; 2. Menerangkan kepentingan pengurusan sumber manusia; 3. Membincangkan fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia; 4. Menganalisa cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pengurusan sumber manusia; dan 5. Menilai isu-isu berkaitan pengurusan sumber manusia.

2 2 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA PENGENALAN Daripada pengalaman ekonomi yang memberangsangkan selama dua dekad yang lalu, antara negara-negara yang mempunyai sumber-sumber asli yang terhad, jelas menunjukkan sumber-sumber yang paling penting kepada sesebuah negara ialah bakat, kemahiran, kreativiti dan usaha daripada masyarakatnya. Kuasa pemikiran merupakan satu sumber yang amat bernilai berbanding sumber-sumber semula jadi. Manusia merupakan sumber-sumber utama kita. Tanpa ragu-ragu, di dalam era 1990an dan seterusnya, Malaysia perlu memberikan perhatian utama terhadap sumber yang amat penting ini. Wawasan 2020 Tun Dr Mahathir Mohamad, Mantan Perdana Menteri Malaysia Pada satu-satu masa, ramai pemerhati memberikan pendapat mereka bahawa mesin serta jentera akan mengambil alih fungsi-fungsi dan peranan-peranan para pekerja di dalam sesuatu organisasi. Sebaliknya, perkara yang bertentangan berlaku. Sepertimana yang dikatakan oleh Tun Dr Mahathir, sumber-sumber manusia menjadi bertambah penting di dalam organisasi pada hari ini, terutamanya industri-industri yang berasaskan pengetahuan seperti perisian dan perkhidmatan maklumat. Kejayaan ataupun kegagalan sesuatu organisasi secara amnya bergantung pada pengetahuan, kemahiran dan keupayaan para pekerja. Ramai pakar merasakan organisasi boleh mencapai kelebihan daya saing jika sumber-sumber manusia yang bernilai ini diuruskan dengan berkesan. Sumber-sumber manusia ini bernilai apabila mereka amat susah untuk didapati dan sukar untuk ditiru. Pengurusan sumber manusia merupakan salah satu daripada fungsi-fungsi pengurusan yang paling penting di dalam sesuatu organisasi. Ia berperanan bagi mendapatkan dan seterusnya membentuk para pekerja yang dinamik serta berkelayakan.

3 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DEFINISI PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Pengurusan sumber manusia merangkumi falsafah, dasar, program, amalan dan keputusan yang berkaitan dengan pengurusan pekerja di dalam organisasi. Ia bertujuan untuk mempermudahkan serta meningkatkan penggunaan pekerja yang berkesan bagi mencapai matlamat-matlamat organisasi dan pekerja. Fokus-fokus pengurusan sumber manusia ialah menguruskan tenaga kerja bagi tujuan mengambil berat perhubungan antara pekerja dan majikan, terutamanya dalam menggunakan produktiviti para pekerja untuk mencapai objektif-objektif perniagaan strategik bagi organisasi dan bagi memenuhi keperluan seorang pekerja. Pada masa lalu, pengurusan sumber manusia dikenali sebagai pengurusan personel. Bagaimanapun, istilah pengurusan personel telah bertukar kepada pengurusan sumber manusia dalam tahun 1970an, dan ia diguna pakai secara meluas pada hari ini. Perkembangan ini sejajar dengan perubahan di peringkat antarabangsa yang mengiktiraf sumber manusia sebagai sumber utama di dalam organisasi. Namun begitu, masih ada kumpulan merujuk pengurusan sumber manusia sebagai pengurusan personel Perbezaan antara Pengurusan Personel dengan Pengurusan Sumber Manusia Ada yang berpendapat bahawa pengurusan personel dan pengurusan sumber manusia adalah sama. Mereka berpandangan yang pengurusan sumber manusia merupakan versi moden kepada pengurusan personel kerana berlakunya perubahan-perubahan teknologi dalam persekitaran kerja semasa dan anjakan dalam nilai-nilai sosial. Walau bagaimanapun, terdapat kumpulan lain yang memikirkan pengurusan personel dan pengurusan sumber manusia berbeza dari segi peranan-peranan yang mereka lakukan, skop serta tindakan-tindakan kedua-duanya. Pengurusan sumber manusia menggambarkan perspektif yang lebih luas merangkumi:

4 4 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA (a) (b) (c) (d) Isu-isu berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerja; Perhubungan industri; Tekanan di tempat kerja; dan Kepuasan pekerja dalam meningkatkan keberkesanan organisasi. Pengurusan sumber manusia menitikberatkan kepentingan tenaga kerja dan ianya melihat para pekerja sebagai aset-aset yang bernilai kepada organisasi. Para pekerja merupakan sumber-sumber yang kompleks yang boleh didorong serta dibangunkan secara progresif untuk faedah organisasi dan para pekerja itu sendiri. Pengurusan sumber manusia melihat kepada keperluan-keperluan pekerja dalam perspektif organisasi dan ia mengambil kira pengaruh luaran dalam persekitaran perniagaan. Ia juga bertindak sebagai agen perubahan bagi sesebuah organisasi. Pengurusan personel dikatakan lebih menjurus kepada operasi dan ia menekankan kepada peringkat mikro. Ini berbeza dengan pengurusan sumber manusia. Pengurusan personel juga hanya memberi tumpuan kepada pentadbiran pekerja. Ia memberi perkhidmatan sokongan bagi tujuan mengekalkan para pekerja di dalam struktur organisasi yang sedia ada seperti: (a) (b) (c) (d) (e) (f) Menentukan bilangan para pekerja sentiasa mencukupi; Memberi tugas-tugas serta tanggungjawab kepada para pekerja; Mengambil para pekerja; Membayar gaji para pekerja; Menguruskan hal berkaitan dengan kenaikan pangkat; dan Mengawasi disiplin pekerja. Pengurusan personel tidak membantu kepada perancangan strategik bagi sesebuah organisasi. Ia lebih kepada sifat reaktif dan memastikan status quo di dalam organisasi kekal. Jadual 1.1 meringkaskan perbezaan-perbezaan antara pengurusan sumber manusia dengan pengurusan personel.

5 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 5 Jadual 1.1: Perbezaan-perbezaan antara Pengurusan Sumber Manusia dengan Pengurusan Personel Pengurusan Sumber Manusia Menangani isu-isu makro Mempunyai perancangan jangka masa panjang Melibatkan strategi-strategi yang berterusan untuk tujuan mengurus dan membangunkan tenaga kerja organisasi Melapor kepada Ketua Pegawai Eksekutif Memainkan peranan dalam pembuatan keputusan Berperanan sebagai katalis perubahan Membantu pembentukan budaya kerja positif di dalam organisasi Pengurusan Personel Menangani isu-isu mikro Spontan dan perancangan jangka masa pendek Lebih kepada sifat pentadbiran Melapor kepada pengurus lini Tiada peranan dalam pembuatan keputusan Mengekalkan status quo Tidak membantu dalam keberkesanan budaya kerja Sumber: Yong (1996) LATIHAN Berikan definisi pengurusan sumber manusia. 2. Apakah perbezaan-perbezaan antara pengurusan sumber manusia dengan pengurusan personel? 1.2 KEPENTINGAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Sumber-sumber manusia merupakan sumber yang penting terhadap organisasi. Oleh sebab itu, pengurusan sumber manusia amat penting bagi mengurus serta mentadbir para pekerja dengan lebih berkesan bagi membantu organisasi mencapai kelebihan daya saing. Pengurusan sumber manusia juga memainkan peranan yang penting dalam mengenal pasti masalah-masalah sumber manusia di dalam firma dan menyediakan penyelesaian kepada firma tersebut.

6 6 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Selain daripada itu, ia juga berupaya bagi mempengaruhi serta meningkatkan komitmen pekerja dan memberikan motivasi pada masa yang sama. Peranan ini akan meningkatkan prestasi organisasi melalui peningkatan produktiviti pekerja. Pada suatu masa, pengurusan sumber manusia tidak berkaitan terhadap keuntungan organisasi. Maka ia tidak memainkan peranan dalam perancangan strategik organisasi. Kini, pengurusan sumber manusia mula menerima lebih banyak perhatian dalam pembangunan perancangan strategik di dalam organisasi. Tambahan pula, strategi utama pengurusan sumber manusia ialah integrasi dalam strategi organisasi. Strategi pengurusan sumber manusia melihat strategi organisasi terhadap pekerja, keuntungan dan keberkesanaan secara keseluruhan. Aktiviti serta program pengurusan sumber manusia yang tepat dapat memastikan organisasi menjadi lebih efektif. Dengan ini, ia membantu organisasi mencapai kelebihan daya saing. Pengurusan sumber manusia juga bertanggungjawab bagi menangani sebarang perubahan-perubahan yang berlaku di dalam organisasi disebabkan aktivitiaktiviti penggabungan, pengecilan perniagaan dan kepelbagaian budaya tenaga kerja. Rajah 1.1 menunjukkan beberapa peranan utama jabatan pengurusan sumber manusia. Rajah 1.1: Peranan jabatan pengurusan sumber manusia (a) Perancang Pelan-pelan yang berkaitan dengan kakitangan seperti perancangan keperluan-keperluan tenaga kerja, pengambilan dan pemilihan pekerja.

7 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 7 (b) (c) (d) (e) Fasilitator Menyediakan peluang latihan serta pembangunan kerjaya untuk para pekerja dan melaksanakan sesi suai-kenal kepada para pekerja yang baru. Penyelaras Menyelaraskan hal-hal berkaitan dengan kesihatan dan keselamatan pekerja, kemudahan-kemudahan dan faedah. Juru Audit Menyelia prestasi pekerja dan mengawal tawaran-tawaran pampasan seperti ganjaran-ganjaran serta faedah-faedah kepada para pekerja dan seterusnya menilai laporan-laporan kemalangan dan kecederaan. Menjadi Orang Tengah Bahagian pengurusan sumber manusia bertindak sebagai orang tengah di dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan isu-isu disiplin pekerja, perundingan dengan kesatuan sekerja, menangani konflik dan ketidakpuasan pekerja. Pengurusan sumber manusia amat penting bagi memastikan organisasi kekal berpanjangan dan berkesan. Sebahagian daripada sumbangan-sumbangan pengurusan sumber manusia dalam mencapai keberkesanan organisasi ialah: (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) (h) Membantu organisasi mencapai sasaran-sasarannya; Menggunakan secara keseluruhan kemahiran-kemahiran dan keupayaan tenaga kerja; Menyediakan organisasi dengan para pekerja yang terlatih dan bermotivasi; Meningkatkan kepuasan bekerja; Membangun dan mengekalkan kualiti persekitaran kerja; Menyampaikan dasar pengurusan sumber manusia kepada setiap pekerja; Membantu untuk mengekalkan tanggungjawab sosial dan tingkah laku yang beretika; dan Menangani perubahan untuk memberi faedah kepada para pekerja dan organisasi.

8 8 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA AKTIVITI 1.1 Jika anda ialah seorang Ketua Jabatan Sumber Manusia di dalam sesuatu organisasi, cuba fikirkan apakah peranan-peranan penting jabatan anda? 1.3 LATAR BELAKANG PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DI MALAYSIA Sejak dari tahun 80-an, kumpulan-kumpulan pengurusan di dalam firma-firma Malaysia telah menunjukkan peningkatan penggunaan istilah pengurusan sumber manusia bagi menggantikan istilah pengurusan personal. Ini sejajar dengan perkembangan pengurusan sumber manusia di peringkat antarabangsa. Selain daripada itu, pihak berkuasa Malaysia telah menerima perubahan penggunaan istilah ini dengan inisiatif menukar Kementerian Buruh kepada Kementerian Sumber Manusia pada tahun Dalam usaha untuk mencapai Wawasan 2020 dan untuk memastikan Malaysia mencapai negara maju pada 2020, beberapa usaha telah pun dirancang bagi membangunkan sumber-sumber modal insan. Antaranya ialah: (a) (b) Menyusun semula sistem pendidikan; Memperuntukkan Tabung Pembangunan Sumber Manusia di bawah Akta Pembangunan Sumber Manusia 1992; (c) Menggalakkan penglibatan daripada sektor-sektor awam dan swasta dalam memberi sumbangan kepada pendidikan dan latihan; dan (d) Menggalakkan pembelajaran berterusan. Di Malaysia, pengurusan sumber manusia merupakan satu bidang yang berkembang dengan pantas, terutamanaya dalam latihan dan pembangunan. Ini berlaku kerana usaha-usaha daripada pihak Kerajaan dalam menggalakkan latihan dan pembangunan, terutamanya di dalam sektor pembuatan. Satu tabung yang dinamakan Tabung Pembangunan Sumber Manusia telah diwujudkan di bawah Akta Pembangunan Sumber Manusia 1992 yang mengumpul levi daripada majikan-majikan yang berdaftar. Majikan-majikan ini boleh menggunakan tabung ini bagi tujuan melatih atau melatih semula pekerjapekerja mereka.

9 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 9 Ada banyak akta yang mempengaruhi amalan-amalan pengurusan sumber manusia di Malaysia. Antaranya ialah Akta Pekerjaan 1955, Akta Perhubungan Industri 1967 dan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Semua akta yang berkaitan dengan persekitaran pengurusan sumber manusia di Malaysia akan dibincangkan lagi di dalam Topik FUNGSI-FUNGSI PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia ialah sebagai rujukan terhadap perlaksanaan tugas serta tanggungjawab dalam menyedia dan menyelaraskan sumber-sumber manusia di dalam organisasi. Biasanya, di dalam organisasi yang bersaiz kecil, kebanyakan fungsi pengurusan sumber manusia dilaksanakan oleh pemilik ataupun pengurus operasi, selain daripada urusanurusan perniagaan yang lain. Organisasi yang bersaiz sederhana selalunya mengambil seorang pengurus sumber manusia ataupun kakitangan yang bertanggungjawab bagi menjalankan semua perkara berkaitan dengan sumber manusia. Kebiasaannya pengurus sumber manusia tidak khusus di dalam apa-apa fungsi sumber manusia. Sebaliknya, organisasi yang besar mempunyai jabatan pengurusan sumber manusia yang bertanggungjawab dalam melaksanakan semua fungsi sumber manusia. Setiap fungsi sumber manusia ini diuruskan oleh pakar-pakar sumber manusia yang khusus dalam bidang masing-masing. Fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia bukan sahaja mengenai penyimpanan rekod serta mengemas kini fail-fail. Ia melibatkan pendekatan yang menyeluruh serta bersepadu yang melibatkan kepelbagaian aktivitiaktiviti yang direka untuk menyumbang kepada keberkesanan sesuatu organisasi. Rajah 1.2 menunjukkan fungsi-fungsi utama pengurusan sumber manusia di dalam sesuatu organisasi.

10 10 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Rajah 1.2: Fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia (a) Pengstafan Pengstafan melibatkan proses perancangan sumber manusia, analisis kerja, pengambilan dan pemilihan tenaga kerja. (i) Perancangan Sumber Manusia Perancangan sumber manusia ialah proses ramalan ataupun keperluan kepada organisasi. Ia membolehkan organisasi mencapai objektifobjektifnya dan di samping itu memperkembangkan serta melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dapat memenuhi keperluan organisasi. Ia juga memastikan organisasi tersebut mempunyai tenaga kerja yang mencukupi dan mempunyai pekerja-pekerja yang sesuai pada masa serta tempat yang betul. Perancangan sumber manusia amat penting kerana ia menentukan tenaga kerja tidak ada yang berlebihan ataupun berkurangan. Fungsi ini juga memastikan semua pekerja dapat melaksanakan tugas-tugas mereka secara cekap. (ii) Analisis Kerja Jabatan pengurusan sumber manusia melaksanakan analisis kerja bagi mewujudkan keperluan-keperluan yang spesifik bagi sesuatu kerja di dalam organisasi. Ia ialah proses bagi mengumpul maklumat terhadap satu kerja yang tertentu dengan cara mengenal pasti

11 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 11 tanggungjawab-tanggungjawab dan tugas-tugas yang berkaitan dengan sesuatu jawatan. Maklumat daripada analisis kerja akan digunakan bagi membentuk kerja-kerja yang berkaitan, menyediakan keperincian dan spesifikasi kerja. (iii) Pengambilan Pengambilan merupakan proses mengenal pasti dan menggalakkan calon-calon yang berpotensi serta berminat memohon jawatanjawatan yang ditawarkan di dalam organisasi. Keperincian tugas serta spesifikasi tugas menyediakan maklumat mengenai kelayakan calon dan menerangkan tentang keperluan-keperluan kerja tersebut. (iv) Pemilihan Pemilihan ialah proses mengenalpasti calon yang paling berkelayakan bagi mengisi jawatan yang ditawarkan. Calon ini berasal daripada kumpulan pemohon yang datangnya daripada proses pengambilan. Prosedur-prosedur yang selalunya diamalkan di dalam proses pemilihan termasuk memeriksa borang permohonan kerja dan resume, memeriksa latar belakang calon, menjalankan temuduga dan melaksanakan ujian-ujian pemilihan seperti ujian fizikal dan personaliti. (b) Pembangunan Sumber Manusia Pembangunan sumber manusia ialah proses yang bertujuan untuk menghasilkan para pekerja menjadi lebih berpengetahuan, berkemahiran dan memahami matlamat-matlamat mereka sendiri serta organisasi. Selain itu, pembangunan sumber manusia dibentuk untuk tujuan membantu para pekerja memberikan sumbangan yang positif kepada organisasi melalui prestasi kerja yang cemerlang dan memuaskan. Aktiviti dalam pembangunan sumber manusia merangkumi perlaksanaan suai-kenal kepada pekerja-pekerja yang baru, mengenalpasti, merangka dan menjalankan program-program latihan bagi meningkatkan kemahiran dan keupayaan pekerja. Aktiviti-aktiviti dalam fungsi ini juga bertujuan untuk menghasilkan budaya yang memahami dan menghargai usahausaha pembelajaran secara berterusan. Prestasi pekerja dinilai selepas latihan bagi mengkaji keberkesanan program latihan. Pembangunan sumber manusia juga menitikberatkan pembangunan karier bagi seseorang pekerja dengan cara memberikan kemahiran dan keupayaan yang diperlukan di dalam skop bidang kerjanya. Selain daripada itu, pembangunan sumber manusia membantu para pekerja membina pelan-pelan karier mereka sendiri.

12 12 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA (c) (d) (e) Pampasan dan Faedah Pampasan dan faedah merupakan sebahagian daripada fungsi-fungsi pengurusan sumber manusia yang berkaitan dengan ganjaran-ganjaran, sama ada yang berbentuk kewangan ataupun yang bukan berbentuk kewangan. Pemberian pampasan dan faedah kepada para pekerja merupakan sebahagian daripada hubungan kerja. Jabatan pengurusan sumber manusia bertangungjawab bagi merangka dan melaksanakan sistem pampasan dan faedah kepada setiap pekerja. Selain daripada itu, ianya juga memastikan sistem pampasan dan faedah sentiasa adil dan konsisten. Kesihatan dan Keselamatan Pasukan pengurusan sumber manusia perlu sensitif bagi mewujudkan satu persekitaran kerja yang mampu menghalang bahaya-bahaya berkaitan dengan kesihatan dan keselamatan. Bahaya merujuk kepada keadaan berpotensi yang boleh mendatangkan kecederaan terhadap seorang pekerja dan seterusnya mengurangkan keupayaannya. Oleh yang demikian, jabatan pengurusan sumber manusia bertanggungjawab untuk merekabentuk dan melaksanakan program-program kesihatan dan keselamatan bagi memastikan keselamatan para pekerja organisasi. Hubungan Kerja Hubungan kerja juga dikenali sebagai perhubungan industri ataupun perhubungan perniagaan. Ianya merujuk kepada perhubungan antara majikan dan pekerja atau kesatuan sekerja yang mewakili para pekerja. Hubungan yang harmoni antara majikan dan pekerja memastikan kestabilan dan kekuatan sesebuah organisasi. Jabatan pengurusan sumber manusia berperanan sebagai perantaraan antara organisasi dan kesatuan sekerja. Kesatuan sekerja mewakili para pekerja di dalam hal-hal berkaitan dengan perundingan kolektif, kelakuan disiplin dan aduan pekerja. LATIHAN 1.2 Senaraikan lima peranan utama pengurusan sumber manusia. Huraikan secara ringkas setiap fungsinya berdasarkan persekitaran tempat kerja anda.

13 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA CABARAN-CABARAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Kita sering membaca akhbar tentang gangguan seksual, salah laku dan salah guna kuasa di tempat kerja. Terdapat banyak cabaran yang dihadapi oleh pengurusan sumber manusia masa kini. Antara cabaran-cabarannya ialah: (a) Globalisasi; Cabaran-cabaran di dalam teknologi; Menangani perubahan; Pembangunan sumber manusia; Reaksi pasaran; Pengurangan kos; Iklim ekonomi; dan Sistem perundangan. Globalisasi Banyak industri dan perniagaan antarabangsa mengamalkan penggabungan, pengambilalihan dan persaingan. Bagi mengekalkan dan bersaing dalam pasaran, banyak firma mula meneroka pasaran global. Secara tidak langsung, ianya mengakibatkan firma-firma ini menghadapi isu-isu seperti perbezaan budaya, undang-undang dan amalan perniagaan. Organisasi perlu mengenal pasti seorang pengurus sumber manusia yang berupaya untuk: (i) Melaksanakan tugas-tugasnya di negara asing; (ii) Mereka bentuk program-program latihan serta peluang-peluang pembangunan bagi tujuan meningkatkan pemahamannya tentang amalan kerja dan budaya asing; dan (iii) Melakukan perubahan-perubahan terhadap pelan pampasan bagi memastikan skim pembayaran yang adil dan sesuai di setiap kawasan geografi dan kos sara hidup yang berbeza.

14 14 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA AKTIVITI 1.2 Baca artikel jurnal berikut dan bincangkan kesan globalisasi terhadap Pengurusan Sumber Manusia dan perhubungan pekerjaan. Artikel jurnal ini boleh didapati di Perpustakaan Digital OUM. Hunter, L.W. & Katz, H.C. (2012). The impact of globalization in human resource management and employment relations in the US automobile and banking industries. The International Journal of Human Resource Management, 23(10), (b) Cabaran-cabaran dalam Teknologi Kemajuan dalam teknologi telah banyak mempengaruhi pengurusan sumber manusia. Inovasi dalam teknologi mengakibatkan perubahan ketara dalam bentuk, struktur dan keperluan-keperluan pekerjaan bermula daripada pekerja manual sehinggalah pekerja berpengetahuan. Pekerja berpengetahuan perlu dilengkapkan dengan kemahiran-kemahiran yang membolehkan mereka membuat perancangan dan keputusan, mengenalpasti masalah-masalah dan menyelesaikannya. Dalam kebanyakan kes, para pekerja perlu diberi latihan semula agar membolehkan mereka melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab dan peranan-peranan mereka yang baru. Selain daripada itu, penggunaan maklumat teknologi sumber manusia mempengaruhi kebanyakan amalan-amalan pengurusan sumber manusia seperti: (i) Menyediakan maklumat terkini bagi membantu jabatan pengurusan sumber manusia dalam melakukan ramalan, mengawasi dan membuat keputusan. (ii) Menukar kaedah dalam pengumpulan maklumat terhadap pekerjaan, mempercepatkan pemprosesan maklumat dan meningkatkan proses-proses komunikasi dalaman dan juga luaran. (c) Menangani Perubahan Teknologi dan globalisasi merupakan dua faktor utama yang menyebabkan perubahan berlaku di dalam organisasi. Organisasi yang sentiasa mengekalkan status-quonya tidak akan dapat bersaing dalam pasaran yang pantas, berkembang dan kompetitif. Lazimnya, organisasi perlu menyesuaikan cara operasi bagi tujuan mengekalkan keberkesanan perniagaannya. Ini boleh dicapai melalui program-program kualiti secara

15 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 15 menyeluruh, pengecilan, kejuruteraan semula, penyumberan luar (out sourcing) dan penggabungan. Perubahan-perubahan boleh berlaku secara reaktif ataupun proaktif: (i) (ii) Perubahan reaktif berlaku disebabkan faktor-faktor luaran. Perubahan proaktif berlaku apabila inisiatif daripada seorang pengurus merebut peluang-peluang yang ada di dalam industri yang mengalami perubahan pantas seperti industri teknologi. Walau bagaimanapun, perubahan tidak berlaku secara spontan. Ini disebabkan kebanyakan daripada kita menentang perubahan. Oleh itu, jabatan pengurusan sumber manusia memainkan peranan yang penting di dalam membantu proses perubahan di dalam organisasi. (d) Pembangunan Sumber Manusia Organisasi perlu menguruskan sumber-sumber manusianya dengan baik jika ianya berhasrat untuk bersaing dalam pasaran global. Sumber-sumber manusia yang mempunyai nilai ekonomi dari sudut pengetahuan, kemahiran dan keupayaan dapat memberikan impak yang besar terhadap organisasi. Untuk membentuk satu pasukan yang berharga, organisasi perlu menyusun strategi bagi memastikan sumber-sumbernya: (i) (ii) (iii) Berpengetahuan; Berkemahiran; dan Berpengalaman. Program pengstafan perlu mengenalpasti, merekrut dan memilih caloncalon yang berkualiti. Program latihan menjadi pelengkap kepada proses pengstafan bagi meningkatkan kemahiran pekerja. Tambahan pula, para pekerja memerlukan juga peluang-peluang pembangunan karier mereka masing-masing. Oleh sebab itu, jabatan pengurusan sumber manusia perlu menyusun program-program yang bersesuaian bagi membangunkan sumber-sumber manusia dan juga bagi memastikan fleksibiliti di dalam tugas serta keperluan setiap pekerja. Dengan ini, ianya dapat menghasilkan proses pembelajaran yang berterusan dan pembangunan pekerja terlaksana.

16 16 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA (e) Reaksi Pasaran Memenuhi jangkaan dan keperluan pelanggan amat penting bagi organisasi untuk bersaing dalam pasaran tempatan mahupun antarabangsa. Antara pendekatan-pendekatan yang kerap digunakan terhadap tindakbalas kepada pasaran ialah: (i) (ii) Melaksanakan program pengurusan kualiti secara menyeluruh; dan Proses kejuruteraan semula. Kedua-dua pendekatan di atas mempunyai kesan secara langsung kepada sumber manusia. Bagi memastikan keberkesanan program-program tersebut, kumpulan pengurusan perlu melakukan beberapa perubahan yang drastik terhadap program-program pengurusan sumber manusia. Antara isu-isu yang perlu diberi perhatian ialah: (i) (ii) (iii) Motivasi pekerja; Perubahan kepada budaya organisasi; dan Pendidikan pekerja. (f) Pengurangan Kos Pengurangan kos serta peningkatan dalam produktiviti merupakan sebahagian daripada elemen-elemen penting yang membolehkan sesebuah organisasi mempunyai kelebihan daya saing dan dapat memaksimakan keberkesanannya. Kos sumber manusia merupakan salah satu daripada komponen perbelanjaan terbesar di dalam organisasi, terutamanya kepada organisasi-organisasi yang mempunyai pengkhususan dalam pengetahuan dan perkhidmatan. Lazimnya, organisasi-organisasi harus melakukan penyusunan semula bagi mengurangkan kos buruh. Ini dapat dilakukan dengan kaedahkaedah seperti: (i) (ii) (iii) Pengecilan; Penyumberan luar; dan Penggabungan Selalunya, tindakan-tindakan di atas menyebabkan lebihan pekerja. Keadaan ini memaksa pihak pengurusan mengurangkan bilangan pekerja melalui proses membuang kakitangan. Pasukan pengurusan sumber manusia perlu menangani isu ini dengan cara yang bijak dan saksama.

17 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 17 Ianya bertujuan bagi menghindari masalah-masalah dan ketidakpuasan pekerja yang berkemungkinan memberi kesan terhadap prestasi organisasi. (g) Iklim Ekonomi Persekitaran ekonomi akan mempengaruhi kedudukan kewangan sesebuah organisasi dan organisasi tersebut perlu mengubah strategi perniagaannya untuk kekal ataupun bersaing di dalam pasaran. Akibatnya, strategi sumber manusia bagi sesebuah organisasi harus juga berubah selaras dengan strategi perniagaan terutamanya perancangan sumber manusia. Pada waktu perkembangan ekonomi, permintaan untuk tenaga buruh akan meningkat disebabkan peningkatan dalam pengeluaran. Dalam keadaan ini, organisasi akan menghadapi situasi yang mana pasaran buruh menjadi amat terhad. Sebaliknya, pada waktu ekonomi merudum, perniagaan organisasi mengalami kesan dan bilangan para pekerja haruslah dikurangkan melalui beberapa pendekatan seperti pemberhentian secara paksa ataupun sukarela dan persaraan awal. (h) Sistem Perundangan Organisasi perlu sensitif terhadap sistem perundangan di mana ianya dilaksanakan. Sebarang perubahan dan perlaksanaan kerja perlu diberi perhatian bagi mengelakkan sebarang tindakan undang-undang. Di Malaysia, terdapat beberapa akta yang berkaitan dengan persekitaran kerja seperti Akta Pekerjaan 1955, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dan Akta Perhubungan Industri AKTIVITI 1.3 Pilih satu daripada lapan cabaran-cabaran pengurusan sumber manusia. Dapatkan maklumat daripada pengurus sumber manusia di tempat kerja anda tentang cabaran yang telah anda pilih.

18 18 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 1.6 ISU-ISU PENGURUSAN SUMBER MANUSIA Selain daripada cabaran-cabaran dalam menangani sumber manusia sepertimana yang telah dibincangkan di dalam subtopik yang terdahulu, organisasi juga perlu sedar tentang isu-isu yang berkaitan dengan pengurusan sumber manusia seperti: (a) (b) Kepelbagaian dalam tenaga kerja; Taburan umur pekerja; Wanita dan keluarga yang mempunyai dwi pendapatan; Peningkatan tahap pendidikan; Hak-hak pekerja; Isu-isu personal; Perubahan sikap terhadap kerja; dan Imbangan antara karier dan keluarga. Kepelbagaian dalam Tenaga Kerja Strategi ini dapat memberikan kesan yang berbeza terhadap organisasi. Secara amnya, organisasi yang mengamalkan strategi ini dapat dilihat sebagai satu organisasi yang mengamalkan tanggungjawab sosial dan seterusnya sebagai pulangan organisasi itu memperolehi kepuasan daripada produk dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada para pelanggan. Walau bagaimanapun, kepelbagaian dalam tenaga kerja tidak memberi kesan terhadap pengurusan sumber manusia dari sudut perancangan strategik, pengambilan, latihan dan kesihatan. Tidak ada sebarang kaedah yang ideal mahupun formula untuk menguruskan kepelbagaian di dalam tenaga kerja. Taburan Umur Pekerja Turun naiknya kadar kelahiran mengakibatkan perubahan di dalam corak taburan umur pekerja di dalam pasaran buruh. Sebagai contoh, di Amerika, bilangan pekerja (berumur 55 tahun dan ke atas) yang sepatutnya bersara menunjukkan peningkatan dan ianya dijangka mencecah 23.9% pada tahun Sebaliknya, di dalam tahun yang sama, bilangan tenaga kerja muda (16 hingga 24) dijangka akan turun kepada 12.7%. Ini akan mengakibatkan jurang dalam tenaga kerja bagi tahun tersebut. Taburan umur pekerja yang tidak seimbang dalam pasaran buruh akan merumitkan

19 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 19 proses pengurusan sumber manusia, terutamanya perancangan sumber manusia, latihan dan perkembangan karier. (c) Wanita dan Keluarga yang Mempunyai Dwi Pendapatan Penglibatan wanita dalam dunia pekerjaan menunjukkan peningkatan yang drastik. Statistik menunjukkan dua-pertiga daripada pasangan yang telah berkahwin datangnya daripada kumpulan dwi-pendapatan. Fenomena ini memberikan implikasi yang besar terhadap pasangan yang bekerja serta majikan di dalam aspek-aspek seperti pengambilan dan penempatan. Dengan lain perkataan, tindakan satu pihak mengubah kariernya akan memberikan kesan terhadap karier satu pihak yang lain. Sebagai contoh, jika si suami dipindahkan ke satu tempat yang lain disebabkan kenaikan pangkat, si isteri akan terpaksa memilih sama ada mengikut pasangannya ataupun kekal di tempat kerjanya sekarang, yang akibatnya akan tinggal secara berasingan. Tambahan pula, kebanyakan daripada wanita yang bekerja mempunyai anak-anak yang kecil dan mereka ini memerlukan perkhidmatan nurseri. Para majikan, terutamanya jabatan pengurusan sumber manusia, perlu menyediakan kemudahan-kemudahan yang bersesuaian bagi memenuhi keperluan-keperluan para pekerja wanita, serta melaksanakan programprogram seperti: (i) (ii) (iii) Waktu bekerja yang fleksibel; Menangani isu-isu gangguan seksual; dan Pembayaran gaji yang sama rata tanpa diskriminasi jantina. (d) Peningkatan Tahap Pendidikan Tahap pendidikan tenaga buruh menunjukkan peningkatan yang drastik dengan adanya kemajuan di dalam sistem pendidikan. Pekerja yang berpendidikan tinggi selalunya mempunyai harapan yang tinggi terhadap pekerjaan dan memilih karier yang mencabar serta menarik. Oleh sebab itu, pasukan pengurusan perlu melaksanakan penilaian secara berterusan bagi memastikan bakat dan keupayaan pekerja dapat digunakan secara menyeluruh. Pasukan pengurusan juga perlu menawarkan kerja-kerja yang mencabar dan para pekerja diberi peluang bagi membina karier mereka.

20 20 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA (e) Hak-hak Pekerja Dari semasa ke semasa, pihak berkuasa memberi perhatian yang serius terhadap hak-hak pekerja. Beberapa peraturan dan undang-undang telah digubal bagi memastikan hak-hak pekerja dapat dijaga. Antaranya ialah: (i) Akta Pekerja 1955; (ii) Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969; dan (iii) Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Hasilnya, pasukan pengurusan sumber manusia perlu berhati-hati di dalam sebarang tindakan undang-undang supaya organisasi tidak menghadapi sebarang tindakan undang-undang. (f) (g) (h) Isu-isu Peribadi Isu-isu peribadi mula mendapat perhatian daripada para pekerja dan majikan mereka. Ianya menjadi tanggungjawab pengurus dan kakitangan daripada jabatan pengurusan sumber manusia untuk menguruskan semua maklumat pekerja dengan baik supaya maklumat peribadi ini tidak akan diedar dan disalahgunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Perubahan Sikap terhadap Kerja Pekerja masa kini menilai kepuasan gaya hidup sama ada ianya boleh dicapai dengan mengimbangkan cabaran-cabaran dan ganjaran-ganjaran lebih daripada perhubungan antara kerja dan gaya hidup. Selain daripada itu, para pekerja juga lebih berminat terhadap kerja-kerja yang menarik dan peluang-peluang bagi membina diri mereka melalui tugas-tugas yang ditawarkan. Perubahan ini mendorong pengurusan sumber manusia mewujudkan kaedah-kaedah bagi mengurus serta memberi motivasi kepada para pekerja. Akibatnya, peranan-peranan pengurusan sumber manusia menjadi bertambah kompleks jika dibandingkan dengan situasi terdahulu yang mana para pekerja hanya menitikberatkan tentang nilainilai ekonomi yang berkaitan dengan kerja mereka untuk tujuan membantu keluarga. Imbangan di antara Karier dan Keluarga Mencari imbangan antara karier dan keluarga merupakan isu yang dihadapi oleh para pekerja masa kini. Terdapat pekerja-pekerja yang tidak lagi berminat untuk bekerja lebih masa walaupun ditawarkan bayaran yang tinggi. Ini disebabkan mereka ingin untuk menghabiskan masa dengan keluarga. Hasilnya, konsep mesra keluarga diperkenalkan oleh banyak organisasi.

21 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 21 Antara program mesra keluarga ialah kerja sambilan, perkongsian kerja, cuti bersalin, waktu bekerja yang fleksibel, cuti bagi penjagaan anak dan perkhidmatan telekomunikasi. Walau bagaimanapun, program-program ini tidak mendapat penerimaan yang baik daripada pekerja-pekerja yang masih bujang kerana mereka tidak mendapat sebarang ganjaran serta faedah daripadanya. AKTIVITI 1.4 Jika anda ialah seorang pengurus sumber manusia dan kebanyakan pekerja-pekerja anda ialah wanita, apakah isu yang penting bagi anda untuk diberi perhatian? Mengapa? LATIHAN 1.3 Soalan-soalan Pelbagai Pilihan 1. Bagi membolehkan organisasi bersaing di dalam abad ke-21, pengurusan sumber manusia perlu fokus kepada. A. Membangunkan perancangan pengeluaran B. Perasionalan prinsip-prinsip pengurusan saintifik C. Penggunaan ujian Hawthorne D. Membangunkan tenaga kerja yang berkemahiran dan fleksibel 2. Di bawah ialah aktiviti-aktiviti utama jabatan pengurusan sumber manusia KECUALI. A. Mengarah pengurus operasi B. Memberi perkhidmatan, nasihat dan kaunseling C. Membangun dan melaksanakan dasar-dasar organisasi D. Mentadbir program-program pengambilan dan latihan 3. Kunci kepada produk dan perkhidmatan yang berkualiti bagi sesuatu organisasi bergantung kepada bagaimana ianya menguruskan. A. Bajet B. Projek C. Kesatuan sekerja D. Pekerja

22 22 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 4. Sumber manusia yang dipunyai oleh sebuah organisasi boleh digunakan untuk tujuan persaingan sekiranya sumber-sumbernya. A. Diberi perhatian yang khusus B. Dijaga dengan baik C. Diurus dengan baik D. Diberi ganjaran yang menarik 5. Manakah antara yang berikut BUKAN merupakan salah satu daripada kesan-kesan utama teknologi terhadap pengurusan sumber manusia? A. Teknologi telah mengubah kaedah-kaedah yang digunakan untuk mengumpulkan maklumat tentang perpindahan pekerja. B. Teknologi telah mempercepatkan proses data mengenai pengambilan pekerja. C. Teknologi telah mengurangkan peranan penyeliaan di dalam pengurusan pekerja. D. Teknologi telah meningkatkan proses-proses komunikasi dalaman dan juga luaran. Soalan-soalan Esei 1. Senaraikan enam bentuk cabaran yang selalu dihadapi oleh jabatan pengurusan sumber manusia dalam mencapai kelebihan daya saing. 2. Senaraikan empat jenis program yang boleh diperkenalkan oleh organisasi terhadap para pekerjanya bagi membantu mereka mengurangkan konflik antara kerjaya dan keluarga. 3. Bagaimanakah kumpulan pengurusan menguruskan isu-isu berkaitan wanita dan keluarga dwi pendapatan? 4. Para pekerja masa kini telah menunjukkan perubahan sikap terhadap pekerjaan. Bincangkan isu ini secara ringkas. 5. Aktiviti-aktiviti pengurusan sumber manusia amat penting bagi memastikan keberkesanan sesebuah organisasi. Senaraikan lima jenis sumbangan pengurusan sumber manusia bagi membantu keberkesanan organisasi.

23 TOPIK 1 PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA 23 Dalam suasana ekonomi yang tidak menentu, serta peralihan daripada komuniti industri kepada komuniti maklumat, kepentingan sumber manusia di dalam organisasi menjadi perhatian utama. Oleh sebab itu, organisasi perlu mengemaskinikan strategi pengurusan sumber manusianya bagi memastikan keberkesanan di dalam perniagaannya. Organisasi yang mempunyai pengurusan sumber manusia yang berkesan akan dapat menggabungkan kepelbagaian dan perbezaan sumber-sumber manusianya bagi tujuan mencapai sasaran am organisasi dan pada masa yang sama dapat menangani cabaran-cabaran serta isu-isu berkaitan dengan pengurusan sumber manusia secara cekap dan berkesan. Hubungan kerja Keselamatan dan kesihatan Pampasan dan faedah Pengstafan Pengurusan personel Pengurusan sumber manusia

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar]

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check that this examination

More information

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA iii To my beloved friends and family iv ACKNOWLEDGEMENT In preparing

More information

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak The purpose of this document is to provide a guide on the type of information required in the reports for RDD s newsletter, annual report, and other publications. Tujuan

More information

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the

More information

PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH

PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH IIUM Press PEMBANGUNAN DAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA: ISU-ISU TERPILIH Yusof Ismail labatan Pentadbiran Perniagaan Kulliyyah Ekonomi and Sains Pengurusan UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA AZInan Ismail

More information

9888889 1822 1155 51 9101103 USIM 694 51 01 5 5 ABSTRAK Objektif kajian adalah untuk mendedahkan agenda tersembunyi pentadbiran Amerika Syarikat dan peranan institusi perancangan strategi Amerika dalam

More information

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS

More information

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR SUHAILAH BINTI MOHD YATIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI

More information

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI

More information

TATACARA PERMOHONAN Application procedure

TATACARA PERMOHONAN Application procedure BORANG PENYERTAAN Anugerah Penghargaan kepada Pengguna Malaysian Standards 2014 APPLICATION FORM Appreciation Award for Users of Malaysian Standards 2014 TATACARA PERMOHONAN Application procedure Setiap

More information

Earthwork Activities in Private Housing Industry

Earthwork Activities in Private Housing Industry Earthwork Activities in Private Housing Industry LAM YUEN SIONG A project report submitted in partial fulfilment of the requirement for the award of the degree of Master of Science (Construction Management)

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEADER CONSIDERATION AND LEADERMEMBER EXCHANGES AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT AMONG NURSES IN AN IRANIAN HOSPITAL SHABNAM HAMDI FBMK 2010 34 RELATIONSHIP

More information

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN i FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the

More information

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses.

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses. Title: Two Malay enrolled nurses awarded the Tan Chin Tuan Nursing Award Reporter: Nity Farhana Dolhamid Media/Date: BERITA, 22 November 2016 Translated by: Zulayqha Binte Zulkifli SINGAPORE: Two Malay

More information

IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES

IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES IMPROVEMENT OF ACCURACY LEVEL OF AUTOMOTIVE FRONT FENDER SHIELD ASSEMBLY USING PROCESS FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS AND CONTROL PLAN TECHNIQUES By KHAIRUL NIZAM BIN MD TOHIT Thesis submitted to the

More information

MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING ATOM PROCESSOR FOR CAMERA VISION MUHD FIRDAUS MUHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 1 MOVING SHIP DETECTION FOR UNMANNED AERIAL VEHICLE USING

More information

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI i ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI Report submitted in fulfilment of the requirement for the degree of Bachelor of Technology Management

More information

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAHAGIAN A Pengesahan Kerjasama* Adalah disahkan bahawa projek

More information

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 ORGANISATION S PROJECT PROPOSAL Important Note: Financial assistance provided under The Edge Kuala Lumpur Rat Race is to be used only for education and/or training projects/programmes.

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati dari awal hingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda memahami

More information

MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM

MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM MEDIA SOSIAL INTERAKTIF ALUMNI FTSM MUHAMMAD ASYRAF ZULKAPLE AMIRAH ISMAIL Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Alumni merujuk kepada bekas graduan sesebuah pusat

More information

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION Perincian Perubahan Kelulusan Cadangan Pindaan/Tambahan Dokumen (CPD) bagi Skop Perkhidmatan Utaman untuk Kelulusan Mesyuarat Pengurusan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) dan cadangan

More information

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik PPUKM 3.10.32/263/10 2 September 2017 Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik JEMPUTAN MENYERTAI PROGRAM ORTHO RUN 2017 SAVE LIMBS, SAVE LIVES Dengan hormatnya

More information

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM Projek Sarjana Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Syarat Penganugerahan Sarjana Sains (Pentadbiran

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS xi DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

KANDUNGAN KANDUNGAN. 1 PENDAHULUAN 1.1 Pengenalan Latar Belakang Masalah Masalah pengajaran dan

KANDUNGAN KANDUNGAN. 1 PENDAHULUAN 1.1 Pengenalan Latar Belakang Masalah Masalah pengajaran dan vii KANDUNGAN BAB PERKARA PENGESAHAN STATUS TESIS PENGESAHAN PENYELIA JUDUL PENGAKUAN DEDIKASI PENGHARGAAN ABSTRAK ABSTRACT KANDUNGAN SENARAI JADUAL SENARAI RAJAH SENARAI SINGKATAN SENARAI LAMPIRAN MUKA

More information

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2. This Campaign

More information

CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan]

CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan] Second Semester Examination 2016/2017 Academic Session June 2017 CMT421 E-Business Strategy, Architecture & Design [Strategy, Seni Bina & Reka Bentuk E-Perniagaan] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

Survey on Perak and Selangor 3 messages

Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team To: jjerald@pd.jaring.my Fri, Apr 25, 2014 at 3:20 PM From Praba, Very interested in local goverment

More information

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2.

More information

EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI

EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI EVALUATION OF DIFFERENT TECHNIQUES FOR GENERATING LANDSLIDE SUSCEPTIBILITY MAP JAVAD MIRNAZARI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy (Remote

More information

KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT

KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT KNOWLEDGE TRANSFER PROGRAMME (KTP) LAPORAN KEMAJUAN BERKALA / PERIODIC PROGRESS REPORT NOTA : Jika terdapat sebarang perubahan seperti dalam borang asal, sila pohon kelulusan dari pihak Urusetia. NOTE

More information

HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SYUKRIYAH BINTI MD.AZAM UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS* JUDUL: HOSPITAL BED MANAGEMENT SYSTEM SESI PENGAJIAN: 2012/2013 Saya SYUKRIYAH

More information

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERMINING EMERGENCY EVACUATION AID FOR FLOOD DISASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA

More information

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Standard Operating Procedure Permohonan Dana im4u Outreach Centre Berikut merupakan (SOP) im4u Outreach Centre bagi sebarang permohonan dana yang di kemukakan kepada pihak kami: Semasa Permohonan dibuat:

More information

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan ijazah Doktor Falsafah

More information

JURNAL TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN SAINS KUANTITATIF

JURNAL TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN SAINS KUANTITATIF Fakulti Teknologi Maklumat dan Sains Kuantitatif JURNAL TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN SAINS KUANTITATIF KANDUNGAN Muka Surat To (Start With) OOP, Or Not OOP: That is Not The Question Syed Ahmad Aljunid Penilaian

More information

OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM

OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM i OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION BASED ON HSI COLOR MODEL AND WATERSHED ALGORITHM SENOSY SULIMAN MOHAMED ARRISH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i OVERLAPPED AND SHADOWED TREE CROWN SEGMENTATION

More information

SAFETY AND HEALTH IN THE USE OF CHEMICALS AT WORK

SAFETY AND HEALTH IN THE USE OF CHEMICALS AT WORK NIOSH Malaysia Newsletter... bringing you the OSH updates No Permit:PP13200/12/2013(032007) May 2014:ISSN 1675-5464 Your OSH preferred partners SAFETY AND HEALTH IN THE USE OF CHEMICALS AT WORK World Day

More information

Keselamatan dan Kesihatan Pekerja

Keselamatan dan Kesihatan Pekerja Topik 11 Keselamatan dan Kesihatan Pekerja HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Membanding dan membezakan konsep keselamatan dan kesihatan; 2. Meneliti jenis-jenis keselamatan

More information

Sistem Bakeri Interaktif

Sistem Bakeri Interaktif Prosiding Komputeran UTM Inovasi di dalam Teknologi dan Aplikasi Komputeran Volume: I Year: 2016 ISBN: 978-967-0194-82-0 1 Sistem Bakeri Interaktif Nurul Izzah Sazali 1, Md Hafiz Selamat* 2 Jabatan Sistem

More information

APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH

APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH APLIKASI PENJANA KUIZ MUDAH ALIH NUR FAEZA SUHAIMI NOORAZEAN MOHD ALI Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Proses pembelajaran tidak ketinggalan mengalami perubahan

More information

KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA

KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA KERANGKA PROGRAM KERJAYA BERSTRUKTUR ( STRUCTURED CAREER PROGRAM FRAMEWORK ) PUSAT KERJAYA DAN KAUNSELING UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA FASA KOMPONEN OBJEKTIF AKTIVITI SASARAN PELAJAR PROGRAM FAKULTI / BAHAGIAN

More information

GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT

GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT GARIS PANDUAN PELAKSANAAN CONTINOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT (CPD) SEBAGAI KAEDAH PENGIRAAN LATIHAN BAHARU DI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (BAGI STAF BUKAN AKADEMIK) 1. TUJUAN Panduan ini bertujuan menerangkan

More information

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN ZULKEFLI BIN MAT JUNIT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI

More information

Jabatan Hal Ehwal Pelajar

Jabatan Hal Ehwal Pelajar Bahagian Pengurusan Perniagaan & Siswaniaga Universiti Utara Malaysia Tel: 04 928 4096 / 3154 Faks: 04 928 4016 NO. RUJUKAN : BORANG PERMOHONAN LESEN B (LESEN TANPA PREMIS KEPADA PELAJAR)/ LICENSE B APPLICATION

More information

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV Note: Cardholders are advised to read and understand the Campaign Terms and Conditions before participating. 1) The Campaign is valid for selected

More information

JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK

JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK . SISTEM MAKLUMAT GUNA TANAH LEMBAH BERNAM: SATU KAJIAN PEMBANGUNAN PANGKALAN DATA DIGITAL MENGGUNAKAN SISTEM MAKLUMAT GEOGRAFI (GIS) EN. MOHD FARIS DZIAUDDIN JABATAN GEOGRAFI, FAKULTI SENI DAN MUZIK UNIVERSITI

More information

FAKTOR-FAKTOR KETIDAKPENGHUNIAN BANGUNAN KOMERSIAL DI BANDAR MERU RAYA, IPOH, PERAK

FAKTOR-FAKTOR KETIDAKPENGHUNIAN BANGUNAN KOMERSIAL DI BANDAR MERU RAYA, IPOH, PERAK FAKTOR-FAKTOR KETIDAKPENGHUNIAN BANGUNAN KOMERSIAL DI BANDAR MERU RAYA, IPOH, PERAK MOHAMAD IQBAL BIN SATHAR MOHAMED Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian syarat penganugerahan Ijazah Sarjana

More information

A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING IN KUALA TERENGGANU HO MEE CHYONG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A HYBRID BOX-JENKINS AND DECOMPOSITION MODEL FOR DROUGHT FORECASTING

More information

MSG Quality Control [Kawalan Mutu]

MSG Quality Control [Kawalan Mutu] - 1 - UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2014/2015 Academic Session June 2015 MSG 262 - Quality Control [Kawalan Mutu] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please check that this examination

More information

Mohd Aqmin Abdul Wahab Universiti Kebangsaan Malaysia. Hazrul Izuan Shahiri Universiti Kebangsaan Malaysia

Mohd Aqmin Abdul Wahab Universiti Kebangsaan Malaysia. Hazrul Izuan Shahiri Universiti Kebangsaan Malaysia 125 Jurnal Ekonomi Malaysia 52(1), 2018 125-139 Kos Sara Hidup Tinggi di Malaysia: Pertumbuhan Pendapatan Isi Rumah Yang Perlahan atau Taraf Hidup Yang Meningkat? (The Rising Cost of Living in Malaysia:

More information

PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT LATIHAN AWAM HELMI BIN HJ. HARON UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERLAKSANAAN AKTA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN, 1994 DI INSTITUT

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA NORFASHAH BIN MOHAMED FPAS 2013 12 WILLINGNESS TO PAY FOR WATERSHED CONSERVATION AT HULU LANGAT, MALAYSIA

More information

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS CAMPAIGN PERIOD MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN shall run from 22 April 2016 to 21 August 2016 (both dates inclusive) ( Campaign Period ) ELIGIBILITY

More information

SISTEM SOKONGAN PERANCANGAN (PSS): ANALISIS APLIKASI BAGI SEKTOR-SEKTOR TERPILIH

SISTEM SOKONGAN PERANCANGAN (PSS): ANALISIS APLIKASI BAGI SEKTOR-SEKTOR TERPILIH Jurnal Teknologi, 40(B) Jun. 2004: 41 66 Universiti Teknologi Malaysia SISTEM SOKONGAN PERANCANGAN (SSP) 41 SISTEM SOKONGAN PERANCANGAN (PSS): ANALISIS APLIKASI BAGI SEKTOR-SEKTOR TERPILIH TARMIJI MASRON

More information

Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar. Muhammad Abd Hadi Bunyamin

Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar. Muhammad Abd Hadi Bunyamin Ke Arah Pemupukan Pemikiran Aras Tinggi: Penggabungan Topik Pengajaran Fizik dan Kepentingan Kerja Berpasukan Para Pelajar Muhammad Abd Hadi Bunyamin Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia,

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH

THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH THE ASSESSMENT OF BUILDING DEFECTS MAINTENANCE IN HOSPITAL BUILDING NORDIYANA BINTI AB.LLAH A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the award of the degree of Bachelor of Civil Engineering

More information

THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i THE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM SIZED CONSTRUCTION FIRMS IN NIGERIA USING ABSORPTIVE CAPACITY BILAU ABDULQUADRI ADE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ii PSZ 19: 16 (Pind. 1/97) UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

KEBERKESANAN PELAKSANAAN LOCAL AGENDA 21 DI MALAYSIA: KAJIAN KES MAJLIS PERBANDARAN SEBERANG PERAI (MPSP), PULAU PINANG. Oleh ZAINAL MD ZAN

KEBERKESANAN PELAKSANAAN LOCAL AGENDA 21 DI MALAYSIA: KAJIAN KES MAJLIS PERBANDARAN SEBERANG PERAI (MPSP), PULAU PINANG. Oleh ZAINAL MD ZAN KEBERKESANAN PELAKSANAAN LOCAL AGENDA 21 DI MALAYSIA: KAJIAN KES MAJLIS PERBANDARAN SEBERANG PERAI (MPSP), PULAU PINANG Oleh ZAINAL MD ZAN Tesis yang diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi Ijazah Doktor

More information

THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI

THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI THE IMPACT OF THE FACEBOOK WEBSITE QUALITY ON USER S PERCEIVED ATTITUDE, INTENTION AND LOYALTY AMONG STUDENTS OF UTM TAMER ADEL SALEH ALAJRAMI A dissertation submitted in fulfillment of the requirements

More information

J\ Impacts of disturbance o~ fish communities in Sungat Pur, Terengganu I Annie Nums anak B1lly.

J\ Impacts of disturbance o~ fish communities in Sungat Pur, Terengganu I Annie Nums anak B1lly. 1100057875 Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah (UMT) Un vers1t1 Malaysia Terengganu J\00057875. Impacts of disturbance o~ fish communities in Sungat Pur, Terengganu I Annie Nums anak B1lly. PERPUSTAKAAN

More information

SISTEM MAKLUMAT GEOGRAFI DALAM PENENTUAN PEMELIHARAAN KAWASAN WARISAN KAJIAN KES: BANDAR TAIPING, PERAK ZALISSA BINTI ZAINI

SISTEM MAKLUMAT GEOGRAFI DALAM PENENTUAN PEMELIHARAAN KAWASAN WARISAN KAJIAN KES: BANDAR TAIPING, PERAK ZALISSA BINTI ZAINI SISTEM MAKLUMAT GEOGRAFI DALAM PENENTUAN PEMELIHARAAN KAWASAN WARISAN KAJIAN KES: BANDAR TAIPING, PERAK ZALISSA BINTI ZAINI Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Sains

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA MODELING OF SALT WATER INTRUSIONS INTO LANGAT RIVER ESTUARY, MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA MODELING OF SALT WATER INTRUSIONS INTO LANGAT RIVER ESTUARY, MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA MODELING OF SALT WATER INTRUSIONS INTO LANGAT RIVER ESTUARY, MALAYSIA NORHABINA ABD ARIS FPAS 2012 19 MODELING OF SALT WATER INTRUSIONS INTO LANGAT RIVER ESTUARY, MALAYSIA By

More information

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM Borang PTAR(BPP)/Ahli Luar/06/2015/Pind.2016 PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM (Sila isi maklumat dengan lengkap/ All fields must be

More information

YBhg. Tan Sri Abu Bakar Bin Haji Abdullah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia

YBhg. Tan Sri Abu Bakar Bin Haji Abdullah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia TEKS UCAPAN ALUAN PENGARAH INTAN DI MAJLIS MENANDATANGANI MEMORANDUM PERSEFAHAMAN (MoU) INTAN-UUM BAGI KURSUS SARJANA SAINS PENGURUSAN PADA 28 OKTOBER 2011 (HARI JUMAAT) Saudara Pengerusi Majlis YBhg.

More information

IMPLIKASI PERUBAHAN PEMBANGUNAN BANDAR TERHADAP KESELAMATAN AWAM : KAJIAN KES DI BANDAR MUADZAM SHAH, PAHANG

IMPLIKASI PERUBAHAN PEMBANGUNAN BANDAR TERHADAP KESELAMATAN AWAM : KAJIAN KES DI BANDAR MUADZAM SHAH, PAHANG IMPLIKASI PERUBAHAN PEMBANGUNAN BANDAR TERHADAP KESELAMATAN AWAM : KAJIAN KES DI BANDAR MUADZAM SHAH, PAHANG (The Implications Of Changes In The Urban Development To Public Safety: A Case Study In The

More information

KEPADA SIAPA KURSUS INI DITUJUKAN?

KEPADA SIAPA KURSUS INI DITUJUKAN? PANDUAN KURSUS ix DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian IMPORTANT NOTE: This report assesses the need for assistance in Activities of Daily Living and is only for the purpose of application of specific

More information

AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN

AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN AMALAN PERUNDINGAN BERPRINSIP GURU BESAR PROGRAM KHAS PENSISWAZAHAN GURU BESAR (PKPGB) UTM MOHD IRWAN BIN ABD RAHMAN Laporan Projek Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Sebahagian Daripada Syarat Penganugerahan

More information

SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN PENDAFTARAN MAJIKAN PERKESO KUALA KANGSAR SECARA ATAS TALIAN KAMSIAH BINTI ZAINAL ABIDIN

SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN PENDAFTARAN MAJIKAN PERKESO KUALA KANGSAR SECARA ATAS TALIAN KAMSIAH BINTI ZAINAL ABIDIN SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN PENDAFTARAN MAJIKAN PERKESO KUALA KANGSAR SECARA ATAS TALIAN KAMSIAH BINTI ZAINAL ABIDIN Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan

More information

Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi. sistem plasma fokus.

Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi. sistem plasma fokus. Binaan ringkas pengecas kapasitor bervoltan tinggi buatan sendiri bagi sistem plasma fokus. Abd. Halim Baijan, Azaman Ahmad, Rokiah Mohd Sabri, Siti A iasah Hashim, Mohd Rizal Md Chulan, Leo Kwee Wah,

More information

KERAJAAN MALAYSIA SURAT PEKELILING AM BILANGAN 3 TAHUN 2015

KERAJAAN MALAYSIA SURAT PEKELILING AM BILANGAN 3 TAHUN 2015 KERAJAAN MALAYSIA SURAT PEKELILING AM BILANGAN 3 TAHUN 2015 GARIS PANDUAN PERMOHONAN KELULUSAN TEKNIKAL DAN PEMANTAUAN PROJEK TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) AGENSI SEKTOR AWAM JABATAN PERDANA

More information

Think City Grants Programme Application Guide / Program Geran Think City Panduan dan Borang Permohonan

Think City Grants Programme Application Guide / Program Geran Think City Panduan dan Borang Permohonan Think City Grants Programme Application Guide / Program Geran Think City Panduan dan Borang Permohonan Think City s main objective is the rejuvenation of urban environments to help create more sustainable

More information

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS CAMPAIGN PERIOD TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS runs from

More information

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate.

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate. TERMS AND CONDITIONS FOR KFH DRAWS CAMPAIGN ( CAMPAIGN ) 1. Campaign Period 1.1. This KFH Draws campaign ( Campaign ) is organised by Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad ( KFH Malaysia ) and the Campaign

More information

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan 1 SYARAT DAN KELAYAKAN BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA

More information

PENGGUNAAN TANAH BAWAH TANAH BAGI MAKSUD PEMBANGUNAN DI KUALA LUMPUR ARFALIZA BINTI ARRIFIN

PENGGUNAAN TANAH BAWAH TANAH BAGI MAKSUD PEMBANGUNAN DI KUALA LUMPUR ARFALIZA BINTI ARRIFIN PENGGUNAAN TANAH BAWAH TANAH BAGI MAKSUD PEMBANGUNAN DI KUALA LUMPUR ARFALIZA BINTI ARRIFIN Laporan Projek ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan

More information

Buletin UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017

Buletin UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017 UNIVERSITI TENAGA NASIONAL 21/2017 UNITEN has been awarded Tier 5 SETARA-2017 rating (Excellent) in the 'Mature University Category at the Majlis Penarafan Universiti dan Kolej Universiti (SETARA) 2017.

More information

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN

PERUNTUKAN MASA PEMBELAJARAN PANDUAN KURSUS xi DESKRIPSI PANDUAN KURSUS Anda perlu membaca Panduan Kursus dengan berhati-hati daripada awal sehingga akhir. Ia menyatakan kandungan kursus dengan ringkas dan bertujuan membantu anda

More information

RM10,000 RM99, % 3.50% 3.50% RM100,000 RM499, % 2.80% 2.50% RM500,000 dan ke atas 2.50% 2.30% 2.00%

RM10,000 RM99, % 3.50% 3.50% RM100,000 RM499, % 2.80% 2.50% RM500,000 dan ke atas 2.50% 2.30% 2.00% Terma-terma dan Syarat-syarat 1. Tempoh Kempen 1.1 Kempen dianjurkan oleh CIMB Islamic Bank Berhad ( Bank ) dan bermula pada 2 Januari 2014 dan berakhir pada 30 Jun 2014, termasuk kedua-dua tarikh tersebut

More information

SISTEM KAD PRESTASI (BALANCED SCORECARD) KERAJAAN NEGERI SELANGOR

SISTEM KAD PRESTASI (BALANCED SCORECARD) KERAJAAN NEGERI SELANGOR SISTEM KAD PRESTASI (BALANCED SCORECARD) KERAJAAN NEGERI SELANGOR PELAKSANAAN PERINTIS DI PEJABAT DAERAH DAN TANAH (PDT) & PIHAK BERKUASA TEMPATAN (PBT) PENDAHULUAN Sistem Kad Prestasi merangkumi sistem

More information

Kesahan Ujian Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun. Abstrak

Kesahan Ujian Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun. Abstrak Kesahan Spesifik Sukan Bola Sepak Dalam Kalangan Pemain Lelaki Berumur 14 Dan 15 Tahun 1 Muhamad Hafiz Ismail, 2 PM. Dr. Ahmad Hashim 1 Fakulti Pendidikan UTM, 2 Fakulti Sains Sukan Dan Kejurulatihan,

More information

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (No. Syarikat 271809-K) ( UOBM ) sedang menjalankan Kempen Rujukan Memperkenalkan

More information

PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN

PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS: MASALAH DAN CADANGAN Mustapha Kamal Ahmad Kassim Jabatan Hal Ehwal Pelajar Institut

More information

BAB 1 PENDAHULUAN Pengenalan

BAB 1 PENDAHULUAN Pengenalan 1 BAB 1 PENDAHULUAN 1.1. Pengenalan Satu fenomena yang berlaku kesan daripada kepesatan pembangunan dalam wilayah metropolitan ialah berlakunya limpahan pembandaran dalam bentuk penyelerakan aktiviti guna

More information

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018 PEKELILING PEPERIKSAAN 5/2018 PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA Pelajar Program Pengajian Ijazah Tinggi Pelajar Program Pengajian Ijazah Pertama (Penuh Masa, Program Pesisir, Program Usaha Sama Akademik) Pelajar

More information

KEBERKESANAN JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN KAMPUNG (JKKK) DI DAERAH KUBANG PASU, KEDAH.

KEBERKESANAN JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN KAMPUNG (JKKK) DI DAERAH KUBANG PASU, KEDAH. Volume: 1 Issues: 2 [December, 2016] pp.01-09] International Journal of Law, Government and Communication eissn: 0128-1763 Journal homepage: www.ijgc.com KEBERKESANAN JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN

More information

PERBEZAAN ASPEK PERKEMBANGAN FIZIKAL DALAM KALANGAN KANAK-KANAK LELAKI DAN PEREMPUAN MENURUT PERSPEKTIF BARAT

PERBEZAAN ASPEK PERKEMBANGAN FIZIKAL DALAM KALANGAN KANAK-KANAK LELAKI DAN PEREMPUAN MENURUT PERSPEKTIF BARAT Jurnal Komunikasi Malaysian, Journal of Communication Jilid 1 2016: 137-148 PERBEZAAN ASPEK PERKEMBANGAN FIZIKAL DALAM KALANGAN KANAK-KANAK LELAKI DAN PEREMPUAN MENURUT PERSPEKTIF BARAT ABSTRAK Kolej Universiti

More information

MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI (MPK) BAGI PERISIAN MICROSOFT VISUAL BASIC 6.0 NUR FAZILA BINTI SALLEH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Saya akui bahawa saya telah membaca karya ini dan pada pandangan saya karya

More information

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad Kempen Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad 1. Kempen Ganjaran Tunai ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad ( Bank ) dan akan berlangsung dari 1 hb Mac hingga 31 Mei,

More information

PASARAN HARTA TANAH KEDIAMAN BERDASARKAN IMPLIKASI PENENTUAN HARGA RUMAH OLEH PEMAJU. KAJIAN KES NUSAJAYA ZARINATUL AIN BT AKHIRUDIN

PASARAN HARTA TANAH KEDIAMAN BERDASARKAN IMPLIKASI PENENTUAN HARGA RUMAH OLEH PEMAJU. KAJIAN KES NUSAJAYA ZARINATUL AIN BT AKHIRUDIN i PASARAN HARTA TANAH KEDIAMAN BERDASARKAN IMPLIKASI PENENTUAN HARGA RUMAH OLEH PEMAJU. KAJIAN KES NUSAJAYA ZARINATUL AIN BT AKHIRUDIN Laporan Projek Sarjana Sains ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian

More information

PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA PERANAN JURUUKUR TANAH DALAM INDUSTRI PEMBINAAN MOHD AIMAN BIN MOHD KAMAROL BAHARI Laporan

More information

FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI

FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI FAKULTI PERUBATAN DAN SAINS KESIHATAN JABATAN PEMAKANAN DAN DIETETIK SEMESTER 6, SESI 2016/2017 LAPORAN LATIHAN INDUSTRI NAMA NOR ALIA BINTI AHMAD SIRAJ NO MATRIK 180586 KURSUS AGENSI B. Sc. (PEMAKANAN

More information

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERSEPSI PELAJAR TERHADAP KERJAYA DALAM BIDANG OPERASI PERHOTELAN DI KOLEJ KOMUNITI BUKIT BERUANG MELAKA

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERSEPSI PELAJAR TERHADAP KERJAYA DALAM BIDANG OPERASI PERHOTELAN DI KOLEJ KOMUNITI BUKIT BERUANG MELAKA FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERSEPSI PELAJAR TERHADAP KERJAYA DALAM BIDANG OPERASI PERHOTELAN DI KOLEJ KOMUNITI BUKIT BERUANG MELAKA Penulis 1 Kolej Komuniti Bukit Beruang Melaka Anwar Jaafar (anwarjaafar_aj@yahoo.com)

More information

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TEKANAN KERJA DALAM KALANGAN ANGGOTA POLIS: SATU KAJIAN DI KEM BATALION 9 PGA KUALA TERENGGANU

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TEKANAN KERJA DALAM KALANGAN ANGGOTA POLIS: SATU KAJIAN DI KEM BATALION 9 PGA KUALA TERENGGANU Jurnal Sains Sosial Malaysian Journal of Social Science Jilid 2 2017: 103-116 FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TEKANAN KERJA DALAM KALANGAN ANGGOTA POLIS: SATU KAJIAN DI KEM BATALION 9 PGA KUALA TERENGGANU

More information

PEMBANGUNAN TANAH ADAT DI NEGERI SEMBILAN: HALATUJU DAN CABARAN CUSTOMARY LAND DEVELOPMENT IN NEGERI SEMBILAN: ITS WAY FORWARD AND CHALLENGES.

PEMBANGUNAN TANAH ADAT DI NEGERI SEMBILAN: HALATUJU DAN CABARAN CUSTOMARY LAND DEVELOPMENT IN NEGERI SEMBILAN: ITS WAY FORWARD AND CHALLENGES. ISSN: 1985-7454 Volume 5 (khas), 2017 PEMBANGUNAN TANAH ADAT DI NEGERI SEMBILAN: HALATUJU DAN CABARAN CUSTOMARY LAND DEVELOPMENT IN NEGERI SEMBILAN: ITS WAY FORWARD AND CHALLENGES Abd Hamid Abd Murad 1,

More information