Prerogatif Pengurusan

Size: px
Start display at page:

Download "Prerogatif Pengurusan"

Transcription

1 Topik 5 Prerogatif Pengurusan HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Mengenal pasti kuasa prerogatif majikan; 2. Menentukan batasan yang mesti dipatuhi majikan dalam menguatkuasakan hak prerogatifnya; dan 3. Menerangkan hak pekerja. PENGENALAN Menjadi kebiasaan dalam dunia pekerjaan bahawa pekerja mempunyai tanggungjawab tertentu terhadap majikannya. Tanggungjawab ini dinyatakan di dalam kontrak perkhidmatan atau dalam surat tawaran kerja. Namun, bagaimanakah pula dengan tanggungjawab majikan? Selain daripada kewajipan membayar gaji dan faedah tertentu apakah tanggungjawab lain bagi majikan kepada pekerjanya? Adakah mereka sewenang-wenangnya boleh menaikkan pangkat pekerja? Bolehkah majikan memindahkan atau memecat pekerja sesuka hati? Apakah hak pekerja sekiranya mereka tidak berpuas hati dengan tindakan majikan mereka? Semua soalan ini sebenarnya berkait rapat dengan prerogatif pengurusan. Maksud prerogatif pengurusan adalah majikan diberikan kuasa untuk bertindak atau memutuskan hal yang berkaitan dengan urusan perniagaannya dan yang melibatkan pekerja mereka. Keputusan majikan berhubung hal terbabit tidak boleh dipersoalkan oleh pekerja sekiranya semua keputusan tersebut telah dibuat dengan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan.

2 82 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 5.1 PREROGATIF PENGURUSAN Biasanya, terma dalam kontrak perkhidmatan menyatakan dengan jelas tentang hak dan tanggungjawab majikan dan pekerja. Ini sebenarnya bertujuan melindungi dan memelihara kepentingan majikan dan pekerja daripada dieksploitasi oleh mana-mana pihak. Bahkan ia juga untuk memastikan keharmonian dalam perhubungan perusahaan. Oleh itu, undang-undang telah memperakui sejenis hak yang dikenali sebagai prerogatif pengurusan untuk melicinkan dan mewujudkan sistem pengurusan yang efektif. Lantaran itu, selain daripada undang-undang buruh, ada peraturan, undang-undang dan etika untuk dipatuhi oleh pekerja. Pematuhan kepada semua jenis peraturan terbabit seterusnya memudahkan majikan mencapai matlamat organisasi dengan lebih mudah. Definisi dan Peruntukan Undang-undang Maksud prerogatif pengurusan tidak diberikan dengan tepat oleh mana-mana Akta yang berhubungan dengan perhubungan perusahaan. Kamus Oxford mentakrifkan prerogatif pengurusan seperti yang berikut: Definisi Prerogatif bermaksud keistimewaan yang diberikan oleh undang-undang kepada seseorang atau organisasi untuk membuat keputusan yang tidak boleh dicabar oleh peruntukan undang-undang. Dalam konteks perhubungan majikan-pekerja, prerogatif bermaksud majikan mempunyai hak pengurusan ke atas pekerjanya. Majikan berhak untuk membuat keputusan dalam pelbagai perkara dan apabila keputusan telah dibuat, ia tidak boleh lagi dicabar jika ia telah dibuat secara adil dan mematuhi undangundang. Tiada peruntukan khusus dalam statut yang mengenal pasti perkara dalam skop prerogatif pengurusan. Walau bagaimanapun, ada beberapa peruntukan sama ada dalam EA 1955 atau IRA 1967 secara tersirat telah menyentuh hak majikan ini iaitu: (a) Seksyen 13(3) Akta Perhubungan Perusahaan 1967 (IRA 1967) menyatakan bahawa ada beberapa perkara yang tidak boleh dimasukkan dalam perjanjian kolektif untuk dipersetujui oleh kesatuan sekerja pekerja.

3 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 83 Perkara tersebut dianggap perkara dalam ruang lingkup prerogatif pengurusan. Rujuk Rajah 5.1 untuk mengenal pasti peruntukan dalam Seksyen 13(3) IRA 1967: Rajah 5.1: Hak pengurusan yang tidak boleh dicadangkan oleh kesatuan sekerja pekerja Hak-hak pengurusan ini termasuk dalam bidang kuasa majikan dan terpulang kepada pertimbangan dan kepuasan majikan dalam membuat keputusan dalam hal tersebut. Walau bagaimanapun, hak prerogatif majikan ini bukanlah mutlak. Seksyen 13(3) APP 1967 seterusnya memperuntukkan bahawa kesatuan sekerja pekerja masih boleh mempersoalkan aspek prosedur dalam melaksanakan kuasa prerogatif tersebut iaitu persoalan umum yang diambil kira dalam prosedur menaikkan pangkat pekerja. (b) Seksyen 5(2) IRA 1967 memberi kuasa kepada majikan untuk menggantung, memindah, memberhentikan atau melepaskan pekerja atas sebab tertentu; dan

4 84 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN (c) Seksyen 14(1) IRA 1955 mempunyai peruntukan yang serupa. Ia membenarkan majikan untuk memecat, menurunkan pangkat atau mengenakan tindakan lain yang lebih ringan dan dirasakan adil kepada pekerja kerana perlakuan salah laku setelah melalui proses siasatan dalaman. AKTIVITI 5.1 Prerogatif pengurusan bermaksud hak yang diberi kepada majikan untuk membuat keputusan. Terangkan maksud prerogatif pengurusan dan tentukan sama ada hak ini adalah mutlak. 5.2 KUASA PREROGATIF DAN BATASANNYA Biasanya mahkamah tidak campur tangan dalam isu prerogatif pengurusan kecuali jika ada unsur eksploitasi atau amalan buruh yang tidak adil. Ini bermaksud penguatkuasaan prerogatif pengurusan telah melanggar undangundang. Pendirian mahkamah tentang hal ini telah dijelaskan dalam kes Lim Sim Tiong dan enam orang lain lwn Palm Beach Hotel (Award 48/1974) sebagaimana yang berikut: Adalah menjadi prinsip undang-undang perusahaan bahawa mahkamah tidak campur tangan dalam tindakan bona fide oleh pihak majikan melalui kuasa yang telah diberi oleh common law dan oleh kontrak perkhidmatan atau kuasa yang sememangnya wujud dalam pengurusan itu sendiri. Jika tiada penyalahgunaan budi bicara, tiada diskriminasi, tiada tindakan yang tidak menentu dan melulu jika pihak pengurusan bertindak secara suci hati (good faith) dan berasaskan kepada penyiasatan yang adil, mahkamah tidak sepatutnya mengganggu keputusan yang telah dibuat oleh majikan Ringkasnya, selagi majikan bertindak secara adil dalam membuat sesuatu keputusan, mahkamah tidak akan campur tangan dalam perkara tersebut. Persoalan yang sering timbul apabila majikan menguatkuasakan hak prerogatif ini ialah adakah kuasa majikan adalah eksklusif atau mutlak? Adakah kuasa ini tertakluk kepada batasan? Bagaimanakah pula jika majikan menyalahgunakan kuasa ini? Apakah yang boleh dilakukan oleh pekerja yang tidak berpuas hati dengan keputusan majikan tersebut?

5 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 85 Persoalan ini telah dibincangkan dalam beberapa keputusan kes. Contohnya: Mahkamah Perusahaan dalam Ming Court Hotel lwn National Union of Hotel, Bar, Restaurant Workers (Award 136/87) telah merujuk kepada keputusan dalam kes All Malayan Estate Staff Union lwn Malayan Agricultural Producers Association (Award 120/78) dan memutuskan seperti yang berikut:.mahkamah di sini dan di negara Commonwealth telah memutuskan bahawa hak prerogatif pengurusan adalah bukan mutlak. Jika wujudnya amalan buruh yang tidak adil atau berunsur penganiayaan, Mahkamah Perusahaan tidak teragak-agak untuk menarik balik hak prerogatif Dalam kes Pentex Sdn Bhd lwn Penang dan Prai Textiles dan Garment Industry Employees Union (Award 320/1988), Mahkamah Perusahaan memutuskan bahawa hak prerogatif majikan adalah tertakluk kepada batasan tertentu. Sebarang penguatkuasaan yang tidak dijalankan dengan betul boleh dipertikaikan di mahkamah. Ini bermaksud, semasa menguatkuasakan hak prerogatifnya, majikan masih terikat dan mesti mematuhi peraturan dan prosedur yang telah ditetapkan. Contohnya, jika ada peruntukan yang menyatakan majikan boleh menolak pengesahan jawatan pekerja, tatacara yang betul ialah dengan mengeluarkan surat amaran sebelum tindakan diambil oleh majikan. Dalam situasi ini, dapat dilihat bahawa kuasa prerogatif majikan terbatas. Majikan tidak boleh menolak pengesahan jawatan pekerja terbabit jika majikan tidak pernah memberi sebarang surat amaran terlebih dahulu kepada pekerja terbabit. Majikan diberikan kuasa prerogatif untuk melicinkan pentadbiran organisasi dan mendisiplinkan pekerja. Bagi tujuan ini, majikan biasanya akan mewujudkan pelbagai undang-undang, peraturan dan etika selain daripada yang diperuntukkan oleh mahkamah. Walau bagaimanapun, perlaksanaan undang-undang, peraturan dan etika ini tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Bagi mendapatkan kefahaman yang lebih baik, kita akan merujuk kepada contoh perkara yang dalam skop kuasa prerogatif majikan. AKTIVITI 5.2 Mengikut pendapat anda, adakah kuasa prerogatif majikan tertakluk kepada batasan tertentu?

6 86 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Pengambilan Pekerja dan Taraf Percubaan Majikan mempunyai hak untuk mengambil atau menolak pekerja mengikut keperluan operasi perniagaannya. Mereka tidak boleh dipaksa oleh mana-mana pihak untuk menentukan perkara ini. Walau bagaimanapun, jika majikan menolak atau tidak bersetuju mengambil pekerja kerana dia ialah ahli kesatuan sekerja pekerja, maka tindakan ini merupakan suatu perlanggaran undangundang (S. 5(1)(b) IRA 1967) Penempatan dan Latihan Mahkamah Perusahaan berpendapat bahawa sebarang perkara berhubung dengan pekerjaan seperti bentuk kerja, deskripsi kerja, penilaian dan penggredan kerja, pengelasan pekerja dan sebagainya adalah dalam skop kuasa prerogatif majikan. Perkara ini telah diputuskan dalam kes Malaysian Agricultural Producers Association lwn All Malayan Estate Staff Union (Award 62/1982). Mahkamah memutuskan bahawa klasifikasi kerja ialah fungsi pengurusan dan jika ada pertikaian tentang perkara itu, mahkamah boleh dirujuk. Dalam kes Malayan Commercial Banks Association lwn Association of Bank Officers (Award 254/1992), mahkamah menegaskan bahawa penentuan klasifikasi kerja ialah fungsi pihak pengurusan. Jika pihak kesatuan mendapati senarai tugas tidak sama dengan kontrak pekerjaan pekerja, kesatuan boleh mempertikaikan perkara tersebut. Alternatifnya, jika ada pertambahan pada fungsi kerja, pekerja berhak menuntut kadar upah yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, pihak kesatuan tidak berhak mengarahkan pihak bank (majikan) supaya mematuhi fungsi kerja yang ditetapkan oleh kesatuan kerana ini melanggar hak prerogatif bank untuk menguruskan perniagaannya mengikut cara dan kehendaknya sendiri. Berhubung dengan penyediaan latihan, majikan berhak untuk menentukan sama ada pekerja perlu mengikuti latihan atau tidak. Pekerja tidak boleh mempertikaikan hal ini kecuali jika berlaku perlanggaran undang-undang yang jelas atau amalan buruh yang tidak adil.

7 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 87 Dalam kes NSTP Bhd lwn National Union of Journalists (Award 250/1988), kesatuan sekerja pekerja menuntut bahawa majikan sepatutnya menyediakan latihan yang diperlukan oleh wartawan sebagaimana yang telah dipersetujui sebelumnya. Mahkamah bersetuju dengan hujah syarikat bahawa perkara ini adalah dalam skop kuasa prerogatifnya dan memberikan kebebasan kepada syarikat untuk menentukan cara latihan Kenaikan Pangkat dan Perpindahan Tempat Kerja Dalam kes Hotel Perdana lwn Kesatuan Sekerja Pekerja Hotel, Bar dan Restoran Kebangsaan (Award 226/1984), Mahkamah Perusahaan memutuskan bahawa aspek kenaikan pangkat pekerja merupakan hak majikan tertakluk kepada kriteria dan terma yang telah ditetapkan. Mahkamah menyatakan: Hak untuk menaikkan pangkat pekerja atau tidak terletak pada pihak pengurusan dan ia merupakan perkara yang berkait dengan bidang kuasa majikan. Walau bagaimanapun, permintaan supaya pekerja sedia ada diberi keutamaan daripada pekerja luar untuk mengisi jawatan yang lebih tinggi dan bila dinaikkan pangkat, pekerja itu diberi terma dan syarat perkhidmatan berkaitan dengan kenaikan pangkat, ia tidak menjejaskan kuasa prerogatif majikan Dalam kes ini, mahkamah menjelaskan bahawa isu kenaikan pangkat ialah hak prerogatif majikan tetapi pekerja boleh mempersoalkan tindakan majikan jika gagal mematuhi sebarang tatacara yang telah ditetapkan. Oleh itu, kuasa prerogatif majikan bukanlah mutlak bahkan tertakluk kepada kepatuhan kepada prosedur atau tatacara tertentu yang telah digariskan. Walaupun begitu, pekerja tidak mempunyai hak untuk menentukan kriteria atau garis panduan berhubung dengan kenaikan pangkat atau memutuskan siapa yang perlu atau tidak perlu dinaikkan pangkat. Mahkamah menetapkan prinsip ini melalui kes Kolej Tuanku Abdul Rahman lwn Kesatuan Akademik KTAR (Award 257/1991) apabila kesatuan mencadangkan majikan supaya mengikut garis panduan tertentu apabila mempertimbangkan kenaikan pangkat. Berhubung dengan isu perpindahan, kes yang berikut adalah relevan untuk memahami pendirian mahkamah tentang perkara ini.

8 88 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Dalam kes Assembly Services Sdn Bhd atau UMW Engineering Sdn Bhd dan UMW Holdings Sdn Bhd lwn Kesatuan Kakitangan Penyeliaan (Award 136/1985), mahkamah memutuskan bahawa perpindahan pekerja dari satu jabatan ke jabatan yang lain, satu cawangan ke cawangan yang lain, atau dari satu syarikat ke syarikat yang lain dalam kumpulan yang sama adalah dalam kuasa prerogatif pengurusan. Mahkamah Perusahaan tidak boleh campur tangan sekiranya keputusan ini dibuat dengan suci hati. Dalam kes Assembly Services Sdn Bhd, mahkamah merujuk kepada GhaiyeÊs Misconduct in Employment (B. R. Ghaiye, 1977) yang menyatakan bahawa kuasa majikan untuk memindahkan pekerja bergantung kepada pematuhan kepada faktor yang berikut: (a) (b) (c) (d) (e) Perpindahan itu tidak bertentangan dengan terma dan syarat kontrak pekerjaan; Majikan bertindak bona fide (niat baik) dan demi kepentingan perniagaannya; Majikan tidak didorong oleh mala fide (niat jahat); Perpindahan tidak mengganggu atau menganiaya pekerja; dan Perpindahan tidak mengubah bentuk perkhidmatan yang perlu diberikan oleh pekerja. Prinsip undang-undang dalam kes Assembly Services Sdn Bhd telah diguna pakai dalam kes lain. Dalam kes Malayan Racing Association lwn Ong Huat Leng (1995), perpindahan pekerja diputuskan telah menyebabkan pekerja mengalami gangguan dan kerugian dari sudut ekonomi. Di samping itu, kegagalan majikan untuk mendapatkan kebenaran terlebih dahulu atau memberikan notis sewajarnya dianggap sebagai penganiayaan kepada pekerja terbabit. Mahkamah mengambil pendirian ini untuk mengelakkan ketidakadilan kepada pekerja kerana dalam sesetengah kes, perpindahan pekerja sebenarnya ialah tindakan menurunkan pangkat pekerja itu sendiri.

9 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 89 Dalam kes Oversea Chinese Banking Corp lwn National Union of Bank Employees (Award 252/1984), seorang pekerja telah dipindahkan dari satu jawatan ke jawatan lain dengan mengekalkan bayaran gaji sedia ada. Namun, mahkamah berpendapat bahawa berlaku pertukaran pada status jawatan pekerja dan ini telah dibuat tanpa bona fide, bahkan dianggap telah merendahkan status dan maruah pekerja terbabit. Mahkamah memutuskan bahawa tindakan majikan dalam hak ini adalah tidak wajar dan menyatakan seperti yang berikut: Pemindahan pekerja merupakan fungsi pengurusan yang penting dan merupakan hak majikan. Ini adalah mantap dalam undang-undang industri. Ia juga menunjukkan yang hak ini tidak mutlak dan tertakluk kepada had yang tertentu, satu daripadanya adalah bahawa majikan tidak perlu mengambil jalan keluar dengan memindahkan mala fide, dengan cara penganiayaan, amalan buruh yang tidak adil atau motif tersembunyi yang lain, seperti melalui hukuman. Sama ada pemindahan adalah bona fide atau mala fide ialah persoalan fakta. Sebagai rumusan, didapati bahawa daripada keputusan kes tadi ternyata majikan tidak mempunyai hak yang mutlak untuk memindahkan pekerja walaupun arahan perpindahan hanya melibatkan perpindahan ke cawangan lain tanpa mematuhi peraturan yang telah ditetapkan terlebih dahulu. AKTIVITI 5.3 Bolehkah majikan memindahkan pekerja ke jawatan yang lebih rendah tetapi dibayar dengan gaji yang sama? Prinsip Pengurangan Pekerja Undang-undang memberikan hak kepada majikan untuk menentukan bilangan pekerja yang dikehendaki. Oleh itu, majikan berhak untuk mengurangkan atau memberhentikan sejumlah pekerja mengikut kesesuaian, terutamanya jika berlaku lebihan atau pertindihan kerja yang disebabkan oleh penutupan perniagaan, penstrukturan, penggabungan, pengambilalihan, pengurangan pengeluaran atau perubahan teknologi. Walaupun perkara ini merupakan hak prerogatif majikan, namun ia masih tertakluk kepada pematuhan kepada undang-undang.

10 90 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Dalam kes Radio dan General Trading Sdn Bhd lwn Pui Cheng Teck dan lainlain (Award 243/1990), mahkamah memutuskan bahawa majikan berhak menentukan kekuatan kakitangan yang difikirkan perlu untuk memastikan keberkesanan operasi perniagaan mereka. Ini bermakna, jika wujud lebihan pekerja dan perlu dikurangkan, mahkamah tidak akan campur tangan melainkan jika dapat dibuktikan bahawa keputusan itu dibuat tanpa alasan yang munasabah, tanpa niat mala fide, wujud unsur penganiayaan atau merupakan amalan buruh yang tidak adil. Mahkamah memutuskan bahawa pengurangan pekerja adalah wajar jika persoalan yang ditunjukkan dalam Rajah 5.2 dipatuhi. Rajah 5.2: Pengurangan pekerja Oleh itu, mahkamah perlu mendengar kes pemberhentian untuk menentukan sama ada pemberhentian pekerja adalah adil. Beban pembuktian terletak pada majikan untuk menunjukkan bahawa pertindihan benar-benar berlaku. Jika majikan berjaya, mereka mesti menunjukkan pemberhentian dilakukan selaras dengan peraturan yang ditetapkan. Jika kedua-kedua persoalan berjaya dibuktikan, pemberhentian dianggap sebagai bona fide. Jika sebaliknya, pemberhentian tersebut dianggap mala fide dan tidak sah. AKTIVITI 5.4 Nyatakan perbezaan antara bona fide dan mala fide.

11 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 91 Selain daripada persoalan yang disebutkan tadi, mahkamah juga akan mengambil kira tatacara yang diguna pakai bagi memilih pekerja yang hendak diberhentikan. Biasanya, faktor seperti dalam Rajah 5.3 akan diambil kira. Rajah 5.3: Tatacara pemilihan pekerja yang akan diberhentikan (a) Pematuhan kepada Akta dan Statut Ada tiga peruntukan dalam statut yang berkaitan dengan tatacara pemberhentian seperti ditunjukkan berikut: Kepatuhan kepada Akta dan Statut S. 12(1) AK 1955 Notis mesti diberikan sebelum pemberhentian Tempoh notis bergantung pada tempoh perkhidmatan (S. 12[2]) Peraturan 8 Pekerjaan (Faedah Penamatan dan Berhenti Kerja Sementara) 1980 Majikan perlu membayar faedah penamatan dalam kes pertukaran hak milik perniagaan S. 63 AK 1955 Majikan mesti melaporkan ke Pejabat Buruh terdekat sebulan sebelum pemberhentian

12 92 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN (b) Perjanjian Kolektif Jika perjanjian kolektif menyediakan peruntukan berhubung dengan pemberhentian pekerja, maka ia mesti dipatuhi. Majikan tidak boleh mengabaikan peruntukan terbabit hanya dengan membayar ganti rugi sahaja. Dalam kes Dunlop Industries Employees Union lwn Malayan Industries Bhd (1987), Mahkamah Perusahaan membatalkan tindakan majikan yang memberhentikan pekerja dan mengarahkan majikan supaya mengambil semula pekerja terbabit kerana majikan telah gagal mematuhi perjanjian kolektif. Begitu juga dalam kes Daihatsu (Malaysia) Sdn Bhd lwn Kesatuan Kebangsaan Pekerja Komersil (1999), Mahkamah Persekutuan mengarahkan supaya pekerja diambil semula bekerja kerana majikan gagal mematuhi perjanjian kolektif. (c) Prinsip Masuk Kemudian Keluar Dulu (LIFO Last in First Out) Mahkamah Persekutuan dalam kes Supreme Corp Bhd lwn Doreen Daniel dan Ong Kheng Liat (Award 349/1997) memutuskan bahawa prinsip LIFO bukanlah wajib dan ia hanyalah kriteria yang digunakan dalam kes pengurangan pekerja. Jika majikan mempunyai alasan untuk mengetepikan LIFO, dia berhak untuk berbuat demikian. Walaupun begitu, dalam kes Nusantara Sakti Sdn Bhd lwn Surinderjit Singh (2000), Mahkamah Perusahaan berpendapat bahawa jika prinsip LIFO tidak dipatuhi, maka pekerja yang diberhentikan layak untuk menerima pampasan. Kaedah untuk menentukan tahap kekananan (seniority) telah diputuskan oleh mahkamah dalam kes Aluminium Company of Malaysia lwn Jaspal Singh (1989) (Award 363/1987) seperti yang berikut: Penentuan kekananan pekerja adalah berdasarkan kepada pekerja yang bekerja dalam kategori yang sama. Kekananan ditentukan berdasarkan kepada kekuatan dan lama masa pekerja bekerja di satu kategori, bukan lama masa perkhidmatan pekerja di kategori yang berlainan.

13 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 93 (d) Bona Fide Tindakan mengurangkan pekerja oleh majikan akan dianggap bona fide sekiranya ia dibuat menurut amalan buruh yang adil dan munasabah tanpa sebarang elemen penganiayaan. Contohnya, jika kontrak perkhidmatan menyatakan bahawa pemberhentian mesti dibuat dengan menyerahkan notis dan ia telah dilakukan, maka majikan tersebut boleh dianggap telah bertindak bona fide. Kesimpulannya, mahkamah tidak akan campur tangan dalam kes pemberhentian pekerja yang telah dilakukan mengikut tatacara yang telah ditetapkan. Maka, ini menunjukkan bahawa kuasa prerogatif majikan bukanlah mutlak. AKTIVITI 5.5 Mahkamah telah memutuskan bahawa dalam kes pemberhentian pekerja, ada pelbagai syarat yang mesti dipatuhi oleh majikan, iaitu: (a) (b) (c) (d) Pematuhan kepada statut Pematuhan kepada perjanjian kolektif Pematuhan kepada prinsip LIFO Bona fide Bincangkan setiap syarat dengan terperinci Persaraan dan Peletakan Jawatan Persaraan merupakan hak prerogatif majikan tetapi hanya boleh dikuatkuasakan atas alasan kesihatan, umur, kematian dan sebagainya. Walau bagaimanapun, melalui pengenalan Akta Umur Persaraan Minimum 2012, persaraan disebabkan umur bukan lagi di bawah kuasa prerogatif majikan. Perbincangan yang berikut menjelaskan aspek penting undang-undang yang berkaitan dengan persaraan disebabkan faktor usia. Peletakan jawatan pula berbeza kerana ia hak pekerja dan boleh dikuatkuasakan pada bila-bila masa.

14 94 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Perbezaan antara kedua-dua perkara ini telah diketengahkan dalam kes Fung Keong Rubber Factory Employees Union lwn F. K. Manufacturing Sdn Bhd (Award 179/1981) seperti yang berikut: Persaraan berlaku kerana sebab semula jadi seperti usia, kesihatan atau kematian tetapi peletakan jawatan ialah tindakan sukarela pekerja untuk menamatkan perkhidmatannya sebelum tiba masa persaraan sebenarnya. Dalam kes persaraan, pembayaran imbuhan persaraan (gratuity) tidak diberikan jika tiada peruntukan sedemikian dinyatakan dalam perjanjian kolektif. Umur persaraan dan perlanjutan umur persaraan ialah hak prerogatif majikan. Dalam kes Syarikat Emastulin Sdn Bhd lwn S. Kathereson dan Lai Kow (Award 93/1988), mahkamah memutuskan bahawa: Kaedah umum menetapkan 55 tahun sebagai usia persaraan. Jika pekerja masih mampu dan bersedia untuk menyambung perkhidmatannya, maka ia bergantung kepada budi bicara majikan untuk membenarkannya. Sesetengah majikan membenarkan perlanjutan umur persaraan sehingga umur 60 tahun dan dalam sesetengah kes, majikan melanjutkan perkhidmatan pekerja untuk tempoh dua, tiga atau empat tahun lagi. Dalam konteks Malaysia, umur bersara secara umumnya ialah 55 tahun Dalam kes Perak United Sdn Bhd lwn Timber Employees Union (Award 172/1986), mahkamah menyatakan bahawa:..s. 12(2) Akta Kerja 1955 terpakai bagi penamatan kontrak perkhidmatan tetapi tidak terpakai dalam kes persaraan. Dengan itu, tiada notis perlu diserahkan oleh majikan dan tiada bayaran sebagai ganti notis tersebut boleh dibangkitkan Kes tadi menunjukkan bahawa majikan berhak menentukan umur persaraan pekerja dan memutuskan perlanjutan perkhidmatan pekerja selepas umur persaraan. Walau bagaimanapun, dengan pengenalan Akta Umur Persaraan Minimum 2012 (MRA 2012 Minimum Retirement Age Act 2012) pada 5 Ogos 2012, umur persaraan minimum bagi pekerja di sektor swasta telah ditetapkan pada usia 60 tahun. Terma persaraan ditakrifkan dalam S. 2 MRA 2012 sebagai penamatan kontrak perkhidmatan pekerja atas faktor usia.

15 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 95 Umur persaraan wajib ini terpakai kepada semua pekerja di sektor swasta yang memasuki kontrak perkhidmatan tanpa mengira jumlah gaji yang diterima tetapi tidak termasuk sembilan kategori pekerja yang berikut: (a) (b) (c) (d) (e) (f) (g) (h) Seseorang yang diambil bekerja secara tetap, sementara atau kontrak dan dibayar emolumen oleh Kerajaan Persekutuan, mana-mana badan berkanun atau mana-mana pihak berkuasa tempatan; Seseorang yang bekerja dalam tempoh percubaan; Perantis; Pekerja yang bukan warganegara; Perkhidmatan domestik; Seseorang yang diambil bekerja dalam apa-apa pekerjaan dengan purata waktu bekerjanya tidak melebihi 70% waktu bekerja biasa bagi pekerja sepenuh masa; Seseorang yang bekerja untuk tempoh tertentu yang telah ditetapkan tetapi tidak melebihi 24 bulan; dan Seseorang yang telah bersara pada usia 55 tahun sebelum tarikh dikuatkuasakan akta ini dan telah bekerja semula selepas persaraannya (Jadual MRA 2012). MRA 2012 (S. 5 [1]) menetapkan bahawa menjadi kesalahan bagi majikan untuk mengarahkan pekerja bersara sebelum pekerja tersebut mencapai usia 60 tahun. Kegagalan mematuhi peruntukan ini boleh menyebabkan majikan didapati bersalah dan boleh dihukum denda tidak melebihi RM10,000 (S. 5 [2]) dan juga majikan mungkin perlu mengembalikan semula jawatan pekerja atau membayar ganti rugi kepada pekerja terbabit. Tanpa mengira umur persaraan minimum, pekerja boleh bersara sebelum mencapai usia persaraan wajib apabila dia mencapai usia persaraan pilihan, sebagaimana yang telah dipersetujui dalam kontrak perkhidmatan atau perjanjian kolektif (S. 6). Mana-mana kontrak pekerjaan atau perjanjian kolektif yang menetapkan umur persaraan kurang daripada 60 tahun yang dibuat sebelum, pada atau selepas MRA 2012 berkuat kuasa dianggap tidak sah (S. 7 [1]). Akta 2012 juga tidak membenarkan mana-mana kontrak pekerjaan atau perjanjian kolektif untuk mengecualikan atau mengehadkan penguatkuasaan peruntukan yang terkandung di dalamnya.

16 96 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Kerajaan telah memutuskan tarikh penguatkuasaan akta ini pada tarikh 1 Julai Namun, majikan yang memerlukan penangguhan masa perlaksanaan boleh membuat permohonan kepada Menteri Sumber Manusia. Jika permohonan dibenarkan, penangguhan akan dibenarkan hanya sehingga 31 Disember 2013, dalam bentuk pengecualian pemakaian akta. Manakala bagi isu peletakan jawatan, perkara ini merupakan hak prerogatif pekerja dan tidak boleh diganggu oleh majikan. Majikan tidak boleh mempengaruhi atau memaksa pekerja untuk meletakkan jawatan atau jika sebaliknya, ia boleh dianggap sebagai tindakan pemecatan yang membolehkan pekerja mengambil tindakan undang-undang terhadap majikan. Dalam kes Bata Bhd lwn Noormadiah Abu Suood (Award 323/1991), pekerja telah memberikan keterangan bahawa majikannya telah berkata, Kalau kamu tidak meletakkan jawatan, syarikat akan menamatkan perkhidmatan kamu Mahkamah Perusahaan memutuskan bahawa kata-kata tersebut mengandungi unsur paksaan kepada pekerja untuk meletakkan jawatan dan boleh dianggap sebagai pemecatan yang tidak adil. AKTIVITI 5.6 Pada pendapat anda, adakah wajar untuk mempunyai umur persaraan wajib pada usia 60 tahun? Penamatan dan Pemecatan Subtopik ini akan menerangkan tentang penamatan dan pemecatan perkhidmatan. Mari kita teruskan pembacaan. Raja Azlan Shah, FCJ, dalam kes Goon Kwee Phoy lwn J dan P Coats (M) Bhd (1981), memutuskan antara lain bermaksud: Kami (mahkamah) tidak melihat sebarang perbezaan nyata antara penamatan dengan notis dan pemecatan secara langsung. Kesannya adalah sama dan akibatnya juga sama

17 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 97 Menurut undang-undang, penamatan merujuk kepada berakhirnya kontrak perkhidmatan. Penamatan boleh dibuat oleh mana-mana pihak dengan notis atau tanpa notis. Alasan yang biasa digunakan untuk menamatkan kontrak ialah kerana berakhirnya tempoh kontrak yang telah ditetapkan atau pekerjaan telah selesai dilaksanakan. Pemecatan pula merujuk kepada penamatan kontrak pekerjaan oleh majikan yang dilakukan tanpa notis (berkuat kuasa secara serta merta) dan dengan alasan berlaku perlanggaran kepada kontrak perkhidmatan. Maksud terma ini telah dijelaskan dalam kes Chin Thoong Sam lwn Shell Malaysia Trading Sdn Bhd (Award 52/1997) seperti yang berikut: pemecatan merupakan akibat kepada tindakan perlanggaran terma kontrak perkhidmatan sama ada terma nyata atau terma tersirat Definisi Oleh itu, pemecatan ditakrifkan sebagai kehilangan pekerjaan disebabkan oleh pelbagai elemen berhubung kesilapan atau tindakan salah laku oleh pekerja sendiri. Biasanya, pekerja yang telah melanggar mana-mana terma kontrak pekerjaan boleh dikenakan tindakan disiplin dan dipecat serta merta jika kesalahan yang dilakukan adalah serius dan tidak dapat dimaafkan. Ada dua kaedah pemecatan yang boleh diguna pakai oleh majikan seperti yang dinyatakan dalam Rajah 5.4 yang berikut: Rajah 5.4: Dua kaedah pemecatan

18 98 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Bagi pemecatan dengan notis, EA 1955 telah menyediakan peruntukan seperti dipaparkan dalam Jadual 5.1. Jadual 5.1: Pemecatan dengan Notis Seksyen Penerangan S. 11 Jika pekerja diambil bekerja untuk tempoh tertentu, maka kontraknya berakhir apabila tamatnya tempoh yang telah ditetapkan. S. 12(1) dan (2) (a) Majikan atau pekerja boleh menamatkan kontrak mereka dengan memberikan notis kepada pihak satu lagi. (b) Tempoh notis bergantung pada tempoh perkhidmatan pekerja terbabit, contohnya: (i) (ii) Empat minggu notis bagi tempoh perkhidmatan yang kurang dari dua tahun. Enam minggu notis bagi tempoh perkhidmatan antara dua tahun tetapi kurang dari lima tahun. (iii) Lapan minggu notis jika tempoh perkhidmatan yang lebih dari lima tahun. S. 12 (3) Dalam keadaan yang berikut, majikan mesti memberikan notis penamatan perkhidmatan kepada pekerja: (a) (b) (c) (d) Majikan berniat untuk menutup perniagaannya. Majikan berniat untuk menutup perniagaannya di lokasi yang dipersetujui dalam kontrak perkhidmatan sebagai tempat bekerja pekerja. Permintaan untuk pekerjaan yang dilakukan pekerja telah berkurang atau tidak lagi wujud. Permintaan untuk pekerjaan yang dilakukan pekerja di lokasi yang dipersetujui menjadi tempat bekerja pekerja telah berkurang atau tidak lagi wujud. (e) Pekerja enggan menerima tawaran pertukaran atau perpindahan. (f) Berlaku pertukaran pemilikan perniagaan majikan. Seksyen 13 EA 1955 memperuntukkan tentang kes pemecatan tanpa notis (lihat Rajah 5.5).

19 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 99 Rajah 5.5: Pemecatan tanpa notis Maksud perlanggaran kontrak perkhidmatan secara sengaja (the wilful breach of the contract of service) yang dirujuk dalam Seksyen 13 EA 1955 diperjelaskan dalam Seksyen 15 dan ia boleh berlaku dalam dua situasi yang berikut: (a) (b) Majikan gagal membayar gaji pekerja; atau Pekerja gagal hadir bekerja untuk dua hari berturut-turut tanpa alasan yang munasabah atau tanpa kebenaran. Peruntukan lain dalam EA 1955 berhubung pemecatan adalah seperti yang berikut: Seksyen 14 (1) EA 1955 membenarkan pekerja dipecat tanpa notis jika pemecatan adalah berkaitan dengan salah laku dan siasatan dalaman telah dijalankan sebelum pemecatan dibuat. Seksyen 14(3) AK 1955 memperuntukkan bahawa pemecatan tanpa notis boleh dilakukan sekiranya ada ancaman keganasan atau pendedahan kepada penyakit secara langsung terhadap pekerja atau tanggungannya yang tidak pernah dipersetujui dalam kontrak pekerjaannya. Kesimpulannya, S. 14 (1) EA 1955 dilihat mengenakan syarat kepada majikan yang berniat untuk menguatkuasakan hak prerogatif pengurusan, contohnya, memecat pekerja tanpa tempoh notis. Seksyen ini menetapkan bahawa pemecatan pekerja mesti dilakukan secara adil dan selepas proses siasatan dalaman yang sewajarnya. Jika sebaliknya, keputusan majikan boleh dicabar dan mahkamah mungkin mengarahkan pekerja terbabit diberikan semula jawatannya. Peruntukan dalam IRA 1967 boleh dijadikan panduan dalam tindakan mempertikaikan pemecatan seseorang pekerja.

20 100 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Peruntukan di bawah Bahagian VI (Seksyen 20) IRA 1967 menyatakan seperti yang berikut: (a) (b) Mana-mana pekerja sama ada ahli kepada mana-mana kesatuan sekerja pekerja atau tidak, boleh memohon secara bertulis kepada ketua pengarah Perhubungan Perusahaan untuk dikembalikan semula jawatannya; Perwakilan boleh difailkan dalam tempoh 60 hari dari tarikh pemecatan. Jika pemecatan dilakukan dengan penyerahan notis, maka perwakilan boleh difailkan dalam tempoh notis tetapi tidak boleh lebih dari 60 hari selepas tarikh notis yang dinyatakan berakhir S. 20 (1A); dan (c) Ketua pengarah boleh membuat percubaan untuk menyelesaikan pertikaian tersebut melalui proses perdamaian tetapi sekiranya masih gagal, maka dia boleh memaklumkan kepada Menteri (S. 20[2]). Seterusnya, Menteri boleh merujuk perwakilan terbabit ke Mahkamah Perusahaan untuk mendapatkan award (S. 20[3]). Dalam kes Aliah bt Yassin lwn Chartered Bank (Award 93/1981), mahkamah memutuskan seperti yang berikut:..majikan berkuasa untuk menamatkan kontrak pekerjaan seseorang pekerja sama ada dengan notis atau dengan membayar gaji sebagai ganti notis yang sepatutnya diberikan. Jika pemecatan dibuat mengikut terma yang telah dipersetujui dalam kontrak perkhidmatan tetapi tanpa asas atau tanpa alasan ia akan dikira sebagai pemecatan tanpa asas atau alasan Dalam kes Federal Hotels Sdn Bhd lwn K. C. Fong dan CT Mak (Award 113/89), mahkamah menyatakan seperti yang berikut: mahkamah sentiasa berpendirian bahawa pemecatan mesti berdasarkan alasan yang adil. Majikan bertanggungjawab untuk membuktikan bahawa pekerja telah melakukan kesilapan. Keduanya, majikan mesti menunjukkan bahawa dia telah bertindak sewajarnya bagi mendapatkan keseluruhan fakta kes terbabit Ketiga, majikan telah melakukan siasatan yang sepatutnya sebelum membuat keputusan untuk memecat pekerja terbabit dan mempunyai alasan yang kukuh. Akhir sekali, majikan mesti menunjukkan kepada mahkamah bahawa dia telah bertindak dengan adil dalam kes pemecatan pekerja terbabit iaitu dengan mengambil kira keseluruhan fakta kes

21 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 101 Mahkamah juga telah menyatakan pendirian mereka dalam kes Great Wall Sdn Bhd lwn Gan Shang Eng (Award 241/1988), seperti yang berikut:.. tindakan majikan yang memecat pekerja mestilah adil dan saksama. Ini kerana ia mesti dilakukan dengan mengambil kira keseluruhan fakta kes untuk menentukan sama ada pemecatan atas alasan salah laku, kecuaian atau prestasi yang kurang memuaskan. Bebanan pembuktian terletak atas majikan untuk menunjukkan tindakannya adalah adil dan saksama... Peruntukan ini menunjukkan bahawa kuasa prerogatif majikan dalam isu pemecatan adalah terbatas iaitu mengikut batasan yang dinyatakan oleh undang-undang dan tatacara pemecatan. Ia mesti dibuat dengan adil dan dengan alasan yang kukuh. Jika sebaliknya, ia akan dianggap sebagai pemecatan yang tidak adil (unfair dismissal). Pemecatan dalam Tempoh Percubaan Apakah yang dimaksudkan dengan tempoh percubaan? Definisi Tempoh percubaan bermaksud tempoh tertentu dalam kontrak perkhidmatan yang mesti dilalui oleh pekerja, sebelum dia disahkan jawatannya. Dalam tempoh tersebut, kemampuan dan kelayakan pekerja akan diuji dan dinilai untuk menentukan sama ada dia benar-benar layak untuk memegang jawatan tersebut. Pekerja sebegini dinamakan pekerja pelatih atau pekerja dalam tempoh percubaan (probationer). Dalam kes Khaliah Abbas lwn Pesaka Capital Corporation Sdn Bhd (1997), hakim Shaik Daud menyatakan bahawa walaupun perkataan percubaan (probation) tidak ditakrifkan dalam Seksyen 2 EA 1955, perkataan perantis ada disebutkan dan perantis merupakan pekerja yang menjalani tempoh percubaan. Menurut undang-undang, pekerja pelatih yang menjalani tempoh percubaan mempunyai hak yang sama seperti pekerja yang telah disahkan jawatannya, sebagaimana diputuskan oleh Mahkamah Rayuan dalam kes Khaliah Abbas. Oleh itu, pemecatannya tanpa alasan yang adil dan tanpa sebab tidak dibenarkan.

22 102 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Bagaimanakah pula sekiranya pekerja pelatih dipecat sebelum tempoh percubaannya berakhir? Dalam kes Jusco Florist lwn Tan Mooi Hun (Award 265/1987), mahkamah antara lain memutuskan bahawa: walaupun jika undang-undang memperakui hak majikan untuk memecat pekerja semasa dalam tempoh percubaan tanpa alasan, mahkamah berhak untuk memutuskan sama ada pemecatan dibuat dengan niat mala fide atau ada unsur ketidakadilan iaitu tanpa alasan yang adil dan munasabah. Dengan ini, mahkamah boleh memerintahkan pemberian pelepasan (relief) dalam keadaan yang didapati sesuai. Dalam kes Sulnayah Mohd Isa lwn Sekolah Kanak-kanak Pekak Selangor dan lail-lain (1999), mahkamah memutuskan bahawa majikan boleh menamatkan kontrak perkhidmatan pekerja pelatih jika dia didapati bersalah melakukan salah laku. Mahkamah memutuskan seperti yang berikut: majikan tidak berhak untuk menamatkan perkhidmatan pekerja sebelum tempoh percubaannya tamat kecuali atas alasan salah laku atau atas sebab lain yang munasabah yang dalam keadaan tersebut, pekerja tetap juga boleh dipecat... Keputusan mahkamah dalam kes tadi menunjukkan bahawa majikan mempunyai kuasa prerogatif untuk memecat pekerja yang masih dalam tempoh percubaan, tertakluk kepada pematuhan kepada tatacara amaran dan peraturan lain yang perlu. AKTIVITI 5.7 Ahmad ialah pekerja pelatih di Syarikat Putra Holding. Dalam bulan kedua dia bekerja di syarikat tersebut, dia telah didapati melawat laman web pornografi menggunakan komputer syarikat. Majikannya, En Faizal memecat Ahmad serta-merta. Pada pendapat anda, adakah En Faizal mempunyai hak prerogatif yang mutlak untuk memecat Ahmad secara serta-merta?

23 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 103 Remedi dalam Kes Pemecatan yang Tidak Adil Dalam kes Koperasi Serbaguna Sanya Bhd, Sabah lwn Dr James Alfred (2000) 3 CLJ 758, mahkamah memutuskan bahawa ada dua jenis remedi untuk kes pemecatan yang tidak adil seperti dalam Rajah 5.6. Rajah 5.6: Dua bentuk remedi yang boleh dipertimbangkan oleh mahkamah Dalam kes Koperasi Serbaguna Sanya Bhd, Sabah lwn Dr James Alfred [2000], Mahkamah Rayuan menyatakan seperti yang berikut: Dalam undang-undang perusahaan, kebiasaannya remedi yang dianugerahkan bagi kes pemecatan tidak wajar (pemecatan yang tidak adil) ialah perintah pengembalian jawatan. Hanya dalam kes terpencil sahaja perintah pengembalian jawatan ditolak. Contohnya, dalam kes ini, apabila perhubungan antara pihak terlibat telah menjadi rapuh dan boleh menyebabkan suasana yang tidak tenteram dalam perhubungan perusahaan jika pekerja kembali ke jawatan asal. Dalam keadaan sebegini, Mahkamah Perusahaan boleh mengeluarkan perintah pembayaran pampasan. Award ini terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama ialah perintah pembayaran gaji tertunggak. Ini bertujuan untuk membayar ganti rugi kepada pekerja bagi tempoh dia tidak bekerja kerana tindakan pemecatan yang tidak adil. Bahagian kedua ialah bayaran pampasan sebagai ganti pengembalian jawatan. Maksud pengembalian jawatan telah dibincangkan dalam kes Han Chiang High School dan Anor lwn National Union of Teachers in Independent Schools (Award 330/1990) seperti yang berikut: pengembalian jawatan bermaksud majikan mesti melayan pekerja yang dikembalikan kerjanya seolah-olah pekerja tersebut tidak pernah dipecat dan dia berhak untuk mendapat semua hak pencennya, gaji, cuti dan taraf kekananannya serta semua tunggakan yang sepatutnya...

24 104 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Penganugerahan ganti rugi sebenarnya agak biasa. Lazimnya, kedua-dua pihak cuba untuk mengelak perintah pengembalian jawatan kerana kedudukan perhubungan antara kedua-dua pihak yang tidak lagi aman dan harmoni. Dalam kebanyakan kes, majikan memberi alasan bahawa jawatan pekerja telah dipegang oleh orang lain dan adalah tidak adil untuk menamatkan perkhidmatan pekerja baru untuk mengembalikan pekerja yang telah dipecat itu. Alasan lain adalah termasuk hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap pekerja yang telah dipecat. Kesimpulannya, pembayaran pampasan atau ganti rugi ialah remedi alternatif yang paling sesuai. Dalam menentukan jumlah tunggakan gaji yang sepatutnya dibayar kepada pekerja, Mahkamah Perusahaan melalui kes Edaran Otomobil Nasional Sdn Bhd lwn Neoh Hock Lye (Award 44/1990) telah menetapkan beberapa garis panduan iaitu: (a) (b) Pengiraan gaji dikira bermula dari tarikh pemecatan berlaku hingga tarikh keputusan dibuat oleh mahkamah. Pampasan bagi tindakan tidak mengembalikan jawatan pekerja dikira pada kadar satu bulan gaji bagi setiap tahun perkhidmatan. Kuasa mahkamah dalam menganugerahkan pampasan dinyatakan dalam Seksyen 20, 30(5) dan 30(6) IRA Faktor seperti keadilan, jaminan pekerjaan dan perlindungan daripada pemecatan yang tidak adil dan keharmonian perhubungan perusahaan sering menjadi pertimbangan utama mahkamah (Holiday Inn lwn National Union of Hotel, Bar and Restaurant Workers (Award 90/1987). Dalam kes Ban Lee Sdn Bhd lwn Renganathan Narayanan (Award 480/1996), Mahkamah Perusahaan berpendapat bahawa pengembalian jawatan tidak wajar kerana faktor umur dan kesihatan pekerja. Oleh itu, mahkamah memutuskan supaya pekerja dibayar tunggakan gaji dari tarikh dia dipecat sehinggalah kes tersebut diputuskan oleh mahkamah. Tunggakan gaji (maksimum 24 bulan) RM = RM14,400 Pampasan + RM = RM16,200 * Tolak cukai pendapatan dan KWSP Jumlah RM14,400 + RM16,200 = RM30,600

25 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 105 Semua bentuk pampasan yang dinyatakan tadi sebenarnya telah menjadi pampasan wajib melalui penguatkuasaan Akta Perhubungan Perusahaan (Pindaan) 2007 pada tarikh 28 Februari Seksyen baru 30 (6A) IRA 1967 memerlukan rujukan kepada Jadual Kedua yang menggariskan yang mesti diambil kira oleh mahkamah untuk memutuskan jumlah pampasan kena bayar kepada pekerja. Faktornya adalah seperti yang berikut: (a) Tidak boleh memerintahkan bayaran tunggakan gaji yang melebihi 24 bulan; (b) (c) (d) (e) Tidak boleh memerintahkan bayaran tunggakan gaji melebihi 12 bulan bagi pekerja dalam tempoh percubaan; Boleh memotong sebahagian bayaran tunggakan gaji sekiranya ada bukti pekerja memperoleh pendapatan selepas pemecatan berlaku; Tidak boleh mengarahkan bayaran pampasan kehilangan pendapatan masa depan (loss of future earnings); dan Boleh mengambil kira mana-mana sumbangan pekerja terhadap tindakan salah laku Disiplin dan Hukuman Dalam organisasi industri, disiplin perlu diwujudkan bagi memastikan operasi perniagaan dijalankan dengan betul dan berkesan. Melalui disiplin juga, matlamat organisasi serta kebajikan semua pihak dalam organisasi akan terpelihara. Undang-undang telah mengiktiraf hak majikan untuk mendisiplinkan pekerja sebagai kuasa prerogatifnya. Walau bagaimanapun, jenis disiplin yang hendak ditetapkan terpulang kepada majikan. Dalam kes Goodyear (M) Bhd lwn National Union of Employees in Companies Manufacturing Rubber Products (Award 63/1986), mahkamah memutuskan seperti yang berikut:.. disiplin dalam industri merupakan keperluan mutlak untuk menjamin kecekapan. Jika pekerja dibiarkan melakukan kerja mengikut kehendak masing-masing, produktiviti akan terjejas. Mahkamah berpendapat hak majikan untuk mendisiplinkan pekerja merupakan syarat awal untuk mewujudkan perniagaan yang berjaya

26 106 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN Dalam kes Central Kedah Plywood Factory Sdn Bhd lwn Timber Employees Union (Award 115/1988), ada terma yang telah dipersetujui dalam perjanjian kolektif yang dibuat dalam tahun Menurut perjanjian tersebut, majikan boleh mengambil tindakan berikut setelah diadakan siasatan awal iaitu bagi kes salah laku, ketidakcekapan dan kurang berdisiplin. (a) (b) (c) (d) (e) Amaran secara lisan; Amaran bertulis; Penggantungan kerja tanpa bayaran gaji selama seminggu; Penurunan pangkat atau jawatan; dan Pemecatan tanpa notis kerana tindakan salah laku. Kes tadi menunjukkan jenis tindakan disiplin dan hukuman yang kebiasaannya dikenakan terhadap pekerja serta selari dengan S. 13(1) EA SEMAK KENDIRI 5.1 Nyatakan jenis kuasa prerogatif pengurusan sebagaimana yang dinyatakan dalam Seksyen 13(3) IRA Dalam konteks perhubungan majikan dan pekerja, prerogatif bermaksud majikan mempunyai hak pengurusan terhadap pekerjanya. Majikan mempunyai hak untuk membuat keputusan dalam pelbagai perkara. Keputusan yang dibuat tidak boleh dicabar jika dilakukan dengan adil dan telah mematuhi undang-undang. Perkara yang dalam skop kuasa prerogatif majikan merupakan kenaikan pangkat, perpindahan, pengambilan pekerja, penstrukturan, pengembalian pekerjaan dan bebanan kerja. Apabila ada elemen penganiayaan atau amalan buruh yang tidak adil, maka kuasa prerogatif majikan akan menjadi terhad. Ini juga memberi maksud bahawa berlaku perlanggaran undang-undang dalam penguatkuasaan hak prerogatif pengurusan dan membenarkan mahkamah campur tangan dalam hal ini.

27 TOPIK 5 PREROGATIF PENGURUSAN 107 Pekerja mempunyai hak untuk diserahkan dengan surat amaran sebelum sebarang penguatkuasaan tindakan disiplin. Oleh itu, majikan tidak boleh menolak pengesahan jawatan pekerja jika tiada sebarang surat amaran diberikan kepada pekerja terbabit terlebih dahulu. Hak lain pekerja adalah kebebasan untuk menyertai kesatuan sekerja, menikmati kenaikan pangkat dan arahan perpindahan mengikut tatacara yang sepatutnya serta penamatan atau pemecatan yang juga mematuhi prosedur yang telah ditetapkan dan peraturan lain yang berkaitan. Bona fide (niat baik) Pemecatan Mala fide (niat jahat) Kuasa prerogatif Tempoh percubaan Kenaikan pangkat Hukuman Remedi Peletakan jawatan Persaraan Penamatan Perpindahan

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) - STAFF TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2.

More information

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility

DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility DEBIT CARD USAGE CAMPAIGN II ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS Organizer and Eligibility 1. This Campaign is organized by Bank Muamalat Malaysia Berhad BMMB (Organizer) (Company No. 6175-W). 2. This Campaign

More information

KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT

KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT KEMPEN 5X UNIRINGGIT FOR YOUR SPEND KAD PRVI MILES DAN PREFERRED PLATINUM UOBM TERMA DAN SYARAT Kad PRVI Miles dan Preferred Platinum UOBM ( Kad ) 1. Kempen 5X for Your Spend Kad PRVI Miles Miles & Preferred

More information

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS

MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS CAMPAIGN PERIOD MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN 2016 TERMS & CONDITIONS MAYBANK PRODUCTS UMBRELLA CAMPAIGN shall run from 22 April 2016 to 21 August 2016 (both dates inclusive) ( Campaign Period ) ELIGIBILITY

More information

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking

Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking Terma dan Syarat Kempen Rujukan Memperkenalkan Ahli Baru Privilege Banking dan Wealth Banking United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (No. Syarikat 271809-K) ( UOBM ) sedang menjalankan Kempen Rujukan Memperkenalkan

More information

TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Campaign

TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Campaign TERMS AND CONDITION 2017 Credit Card Acquisition Cash Back Period 1. The 2017 Credit Card Acquisition Cash Back ( the ) is organized by RHB Bank Berhad ( RHB Bank ) and RHB Islamic Bank Berhad ( RHB Islamic

More information

Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat

Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat Kelayakan Kempen Kempen Pelan Pembayaran Easi 0% Faedah untuk Pendidikan, Perubatan dan Pembelian Mewah Kad Visa Infinite UOBM Terma & Syarat 1. Kempen Pelan Pembayaran Easi 0% Faedah untuk Pendidikan,

More information

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA EVALUATION ON MALAYSIA SAFETY AND HEALTH INDUCTION COURSE FOR CONSTRUCTION WORKER ALFRED GOH PUI TECK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA iii To my beloved friends and family iv ACKNOWLEDGEMENT In preparing

More information

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS

TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS CAMPAIGN PERIOD TERMS & CONDITIONS MAYBANK ONLINE APPLICATION CAMPAIGN II FOR BALANCE TRANSFER/EZYCASH/EZYPAY PLUS runs from

More information

TATACARA PERMOHONAN Application procedure

TATACARA PERMOHONAN Application procedure BORANG PENYERTAAN Anugerah Penghargaan kepada Pengguna Malaysian Standards 2014 APPLICATION FORM Appreciation Award for Users of Malaysian Standards 2014 TATACARA PERMOHONAN Application procedure Setiap

More information

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar]

RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 RPK 332 Urban Design [Rekabentuk Bandar] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check that this examination

More information

Deposit Dragon Campaign ( Campaign )

Deposit Dragon Campaign ( Campaign ) Deposit Dragon Campaign ( Campaign ) Terms and Conditions 1. The Deposit Dragon Campaign (hereinafter referred to as Campaign ) commencing from 16 January 2012 and ends on 29 February 2012. (hereinafter

More information

Terma & Syarat. Kempen Akaun Semasa/Simpanan AmBank-I Love Savings!

Terma & Syarat. Kempen Akaun Semasa/Simpanan AmBank-I Love Savings! 1. Definisi 1.1 Bagi tujuan Terma dan Syarat ini, perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan yang berikut akan membawa maksud yang ditetapkan kepadanya melainkan konteks menghendaki sebaliknya:- Bank bermaksud

More information

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018

THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 THE EDGE KUALA LUMPUR RAT RACE 2018 ORGANISATION S PROJECT PROPOSAL Important Note: Financial assistance provided under The Edge Kuala Lumpur Rat Race is to be used only for education and/or training projects/programmes.

More information

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate.

2.3. For joint customer of Libshara-i, only the primary account holder will qualify to participate. TERMS AND CONDITIONS FOR KFH DRAWS CAMPAIGN ( CAMPAIGN ) 1. Campaign Period 1.1. This KFH Draws campaign ( Campaign ) is organised by Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad ( KFH Malaysia ) and the Campaign

More information

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV

TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV TERMS & CONDITIONS STAND A CHANCE TO WIN A 40 SHARP LED TV Note: Cardholders are advised to read and understand the Campaign Terms and Conditions before participating. 1) The Campaign is valid for selected

More information

New SME Current Account Bundle Campaign. Campaign Date: 4 April September By: SME/Commercial Deposits

New SME Current Account Bundle Campaign. Campaign Date: 4 April September By: SME/Commercial Deposits New SME Current Account Bundle Campaign Campaign Date: 4 April 2016 30 September 2016 By: SME/Commercial Deposits New SME Current Account Bundle Campaign Page TERMS AND CONDITION The following terms and

More information

Hari bermaksud Isnin hingga Jumaat dan bila mana pejabat Bank yang berdaftar dibuka, kecuali dinyatakan sebaliknya.

Hari bermaksud Isnin hingga Jumaat dan bila mana pejabat Bank yang berdaftar dibuka, kecuali dinyatakan sebaliknya. Terma dansyarat Kempen AmBank Savers GANG 1. Definisi 1.1 Bagi tujuan Terma dan Syarat ini, perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan yang berikut akan membawa maksud yang ditetapkan kepadanya melainkan

More information

Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign

Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign Terms & Conditions TRUE Savers BonusLink Campaign 1 Definition 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where

More information

RM10,000 RM99, % 3.50% 3.50% RM100,000 RM499, % 2.80% 2.50% RM500,000 dan ke atas 2.50% 2.30% 2.00%

RM10,000 RM99, % 3.50% 3.50% RM100,000 RM499, % 2.80% 2.50% RM500,000 dan ke atas 2.50% 2.30% 2.00% Terma-terma dan Syarat-syarat 1. Tempoh Kempen 1.1 Kempen dianjurkan oleh CIMB Islamic Bank Berhad ( Bank ) dan bermula pada 2 Januari 2014 dan berakhir pada 30 Jun 2014, termasuk kedua-dua tarikh tersebut

More information

Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018

Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018 Terms and conditions AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Investment Bundle Campaign Campaign Period: 1 October 2018 to 31 December 2018 1. Definition For the purpose of this terms and conditions,

More information

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program

Pemohonan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Laporan: Program Gotong- Royong Mahabbah *Nama Penuh Program Standard Operating Procedure Permohonan Dana im4u Outreach Centre Berikut merupakan (SOP) im4u Outreach Centre bagi sebarang permohonan dana yang di kemukakan kepada pihak kami: Semasa Permohonan dibuat:

More information

Effective 1 st APRIL 2018 / Berkuatkuasa pada 1 APRIL 2018

Effective 1 st APRIL 2018 / Berkuatkuasa pada 1 APRIL 2018 1.0 DEFINITION 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:- Bank means Bank

More information

Terms and Conditions for Auto BILLPAY RM30 Cash Rebate Campaign

Terms and Conditions for Auto BILLPAY RM30 Cash Rebate Campaign Terms and Conditions for Auto BILLPAY RM30 Cash Rebate Campaign Campaign Period and Eligibility 1. The Auto BILLPAY RM30 Cash Rebate Enrolment Campaign ( Campaign ) shall commence from 1 September 2015

More information

Current/Savings Account Standing Instruction Campaign. Terms & Conditions

Current/Savings Account Standing Instruction Campaign. Terms & Conditions Current/Savings Account Standing Instruction Campaign Terms & Conditions CAMPAIGN PERIOD 1. This Alliance Bank Credit Card payment via Standing Instruction from Current Account and/or Savings Account or

More information

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI

IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI IMPROVEMENT OF DISASTER COORDINATION PREPAREDNESS MODEL FOR SOFT-TARGET ORGANIZATIONS ABUBAKAR MOHAMMED BICHI A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the

More information

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money through Western Union at RHB and Get Cash Back 1. RHB Bank Berhad (No. Syarikat 6171-M) akan dirujuk sebagai RHB. TEMPOH KEMPEN 2. Kempen Send More Money through

More information

Business Day means a day on which Bursa Malaysia is open for trading. Hari Bekerja bermaksud hari dimana Bursa Malaysia dibuka untuk dagangan.

Business Day means a day on which Bursa Malaysia is open for trading. Hari Bekerja bermaksud hari dimana Bursa Malaysia dibuka untuk dagangan. Terms and conditions / Terma dan syarat AmBank (M) Berhad and AmBank Islamic Berhad: Unit Trust Investment Carnival Campaign Period: 16 July 2018 to 30 August 2018 AmBank (M) Berhad dan AmBank Islamic

More information

Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh

Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh Terma dan Syarat Kempen Kad-i Bank Islam Visa (Debit/Kredit) PIN dan Pandu Lebih Jauh Tempoh Kempen 1. Bank Islam Malaysia Berhad ( Bank Islam ) dan Visa Worldwide Pte. Limited ("Visa") menganjurkan Kempen

More information

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS MOHD FAHRI BIN ABD GHAFAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN AND DEVELOPMENT OF A HAND MASSAGE DEVICE FOR BLOOD DONATION PROCESS

More information

UOBM LADY S CARD TERMA DAN SYARAT

UOBM LADY S CARD TERMA DAN SYARAT UOBM LADY S CARD TERMA DAN SYARAT United Overseas Bank (Malaysia) Bhd ("UOBM") menganjurkan "Kad UOBM Lady s: Kempen Sepuluh Fesyen" ("Kempen") dari 1 Januari 2018 hingga 31 Disember 2018 (kedua-dua tarikh

More information

Terms & Conditions: TRUE Debit MasterCard Campaign Page 1

Terms & Conditions: TRUE Debit MasterCard Campaign Page 1 Terms and Conditions TRUE Debit MasterCard TRUE@AGM Campaign 1.0 Definitions 1.1 For the purposes of this Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them

More information

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money via RHB Now and Get Cash Back RHB Western Union

TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money via RHB Now and Get Cash Back RHB Western Union TERMA DAN SYARAT KEMPEN Send More Money via RHB Now and Get Cash Back RHB Western Union 1. RHB Bank Berhad (No. Syarikat 6171-M) akan dirujuk sebagai RHB. TEMPOH KEMPEN 2. Kempen Send More Money via RHB

More information

a) The Principal and / or Supplementary Card account has become delinquent;

a) The Principal and / or Supplementary Card account has become delinquent; Terms & Conditions Travel in style with American Express Cards issued by Maybank Campaign Campaign Period Malayan Banking Berhad (3813-K) Travel in style with American Express Cards issued by Maybank Campaign

More information

TERMS AND CONDITIONS OF #SenangBiz CAMPAIGN. TERMA DAN SYARAT BAGI KEMPEN #SenangBiz

TERMS AND CONDITIONS OF #SenangBiz CAMPAIGN. TERMA DAN SYARAT BAGI KEMPEN #SenangBiz 1. DEFINITION 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:- Bank means Bank

More information

SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ).

SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ). SPEND AND WIN SAMSUNG GALAXY S8 KFH DEBIT CARD-i CAMPAIGN ( Campaign ) TERMS AND CONDITIONS ( Terms and Conditions ). 1. Campaign 1.1 The Campaign commences at 00:00 on 15 July 2017 until 23:59 on 14 October

More information

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad Kempen Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran Tunai CIMB Bank Berhad 1. Kempen Ganjaran Tunai ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad ( Bank ) dan akan berlangsung dari 1 hb Mac hingga 31 Mei,

More information

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM

PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM Borang PTAR(BPP)/Ahli Luar/06/2015/Pind.2016 PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK, UiTM SHAH ALAM BORANG PERMOHONAN KEAHLIAN LUAR / EXTERNAL MEMBERSHIP FORM (Sila isi maklumat dengan lengkap/ All fields must be

More information

TERMS AND CONDITIONS FOR

TERMS AND CONDITIONS FOR 1.0 DEFINITION 1.0 DEFINISI For the purpose of these terms and conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:- Bagi

More information

AmBank Debit Card - Win Cash 2 Campaign Terms and Conditions

AmBank Debit Card - Win Cash 2 Campaign Terms and Conditions AmBank Debit Card - Win Cash 2 Campaign Terms and Conditions The terms and conditions herein ( Terms and Conditions ) are in addition to and are to be read together with AmBank (M) Berhad (8515-D) ( the

More information

kecuali dimaklumkan sebaliknya.

kecuali dimaklumkan sebaliknya. KEMPEN PEROLEHAN DIGITAL KAD KREDIT HONG LEONG TEMPOH KEMPEN Kempen Perolehan Digital III ("Kempen") Hong Leong Bank ('HLB') akan bermula pada 13 Oktober 2017 dan berakhir pada 12 November 2017, kedua-dua

More information

TERMS AND CONDITIONS OF AL-AWFAR-SSPN

TERMS AND CONDITIONS OF AL-AWFAR-SSPN 1.0 DEFINITION 1.0 DEFINISI 1.1 For the purpose of these Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them except where the context otherwise requires:-

More information

2. This Campaign is applicable for all RHB Credit and Debit Cards, except RHB Platinum Business Cards. ( Eligible Cardmember )

2. This Campaign is applicable for all RHB Credit and Debit Cards, except RHB Platinum Business Cards. ( Eligible Cardmember ) Terms and Conditions ( T&C ) RHB RM1 Million Cash Back campaign 1. RHB RM1 Million Cash Back campaign( Campaign ) shall run from 15 th October 2015 to 14 th February 2016, both dates inclusive ( the Campaign

More information

TERMA DAN SYARAT. Preferred Current Account Cash Reward RM88 (November & December 2017)

TERMA DAN SYARAT. Preferred Current Account Cash Reward RM88 (November & December 2017) TERMA DAN SYARAT Preferred Current Account Cash Reward RM88 (November & December 2017) Tempoh Kempen 1. Preferred Current Account Cash Reward RM88 ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491-P)

More information

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik

Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik PPUKM 3.10.32/263/10 2 September 2017 Semua Staff, Doktor, Jururawat Dan semua Kakitangan Hospital dan, Jabatan Ortopedik JEMPUTAN MENYERTAI PROGRAM ORTHO RUN 2017 SAVE LIMBS, SAVE LIVES Dengan hormatnya

More information

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018

Mulai 16 FEBRUARI 2018 hingga 15 MAC 2018 PEKELILING PEPERIKSAAN 5/2018 PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA Pelajar Program Pengajian Ijazah Tinggi Pelajar Program Pengajian Ijazah Pertama (Penuh Masa, Program Pesisir, Program Usaha Sama Akademik) Pelajar

More information

SOALAN LAZIM MENGENAI SKIM SIMPANAN PENDIDIKAN NASIONAL

SOALAN LAZIM MENGENAI SKIM SIMPANAN PENDIDIKAN NASIONAL SOALAN LAZIM MENGENAI SKIM SIMPANAN PENDIDIKAN NASIONAL (SSPN-i Plus ) Soalan 1: Apakah SSPN-i Plus? SSPN-i Plus merupakan satu skim atau pelan simpanan yang direka oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi

More information

Alliance Bank Loan & Credit Card Repayment Campaign Terms and Conditions

Alliance Bank Loan & Credit Card Repayment Campaign Terms and Conditions Alliance Bank Loan & Credit Card Repayment Campaign Terms and Conditions 1. Alliance Bank Loan & Credit Card Repayment Campaign ( Campaign ) is organised by Alliance Bank Malaysia Berhad ("ABMB") and shall

More information

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR

HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI PEGAWAI PELAJARAN DAERAH DENGAN KETEGANGAN KERJA GURU BESAR SUHAILAH BINTI MOHD YATIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HUBUNGAN ANTARA AMALAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI

More information

Jabatan Hal Ehwal Pelajar

Jabatan Hal Ehwal Pelajar Bahagian Pengurusan Perniagaan & Siswaniaga Universiti Utara Malaysia Tel: 04 928 4096 / 3154 Faks: 04 928 4016 NO. RUJUKAN : BORANG PERMOHONAN LESEN B (LESEN TANPA PREMIS KEPADA PELAJAR)/ LICENSE B APPLICATION

More information

TERMS AND CONDITIONS

TERMS AND CONDITIONS TERMS AND CONDITIONS RHB Unit Trust & Fixed Deposit/Commodity Murabahah Deposit-i Campaign 1. RHB Bank Berhad (Company No. 6171-M) and RHB Islamic Bank Berhad (Company No. 680329-V) will be referred to

More information

Survey on Perak and Selangor 3 messages

Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team Survey on Perak and Selangor 3 messages Kuasa Team To: jjerald@pd.jaring.my Fri, Apr 25, 2014 at 3:20 PM From Praba, Very interested in local goverment

More information

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Octo Edisi Terhad

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Octo Edisi Terhad TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Octo Edisi Terhad Kempen 1. Kempen Octo Edisi Terhad ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491-P) ( CIMB Bank ) dan akan berlangsung dari 1 Disember 2017 hingga

More information

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DESIGN OF A SECURE AND EFFICIENT MULTIPLE COINS PLUS MULTIPLE DENOMINATIONS E-CASH SCHEME CHANG YU CHENG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAHAGIAN A Pengesahan Kerjasama* Adalah disahkan bahawa projek

More information

Earthwork Activities in Private Housing Industry

Earthwork Activities in Private Housing Industry Earthwork Activities in Private Housing Industry LAM YUEN SIONG A project report submitted in partial fulfilment of the requirement for the award of the degree of Master of Science (Construction Management)

More information

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI KUALA ROMPIN ISMAIL BIN HAJI MUDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA POTENSI AKTIVITI MEMANCING LAUT DALAM SEBAGAI TARIKAN PELANCONGAN DI

More information

TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT GOLD CAMPAIGN

TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT GOLD CAMPAIGN Eligible for protection by PIDM TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT GOLD CAMPAIGN 1. RHB Bank Berhad (Company No. 6171-M) and RHB Islamic Bank Berhad (Company No. 680329-V) will be collectively referred to

More information

TERMA DAN SYARAT. Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran

TERMA DAN SYARAT. Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran TERMA DAN SYARAT Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran 1. KEMPEN Kempen Mohon, Belanja dan Dapat Ganjaran ("Kempen") Bank Simpanan Nasional ("BSN") akan berlangsung dari 1 Ogos 2018 hingga akhir 31

More information

TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT WATCH CAMPAIGN

TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT WATCH CAMPAIGN TERMS AND CONDITIONS RHB DEPOSIT WATCH CAMPAIGN 1. RHB Bank Berhad (Company No. 6171-M) and RHB Islamic Bank Berhad (Company No. 680329-V) will be collectively referred to as RHB. CAMPAIGN PERIOD 2. The

More information

MAHKAMAH PERUSAHAAN MALAYSIA NO KES: 14/4-645/12 ANTARA SABARIAH BINTI AHMAD DAN YAYASAN SELANGOR AWARD NO. : 385 TAHUN 2018

MAHKAMAH PERUSAHAAN MALAYSIA NO KES: 14/4-645/12 ANTARA SABARIAH BINTI AHMAD DAN YAYASAN SELANGOR AWARD NO. : 385 TAHUN 2018 MAHKAMAH PERUSAHAAN MALAYSIA NO KES: 14/4-645/12 ANTARA SABARIAH BINTI AHMAD DAN YAYASAN SELANGOR AWARD NO. : 385 TAHUN 2018 PENGERUSI : YA DATUK JAMIL BIN ARIPIN (Berseorangan) TEMPAT : Mahkamah Perusahaan,

More information

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL

PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL PEMANTAPAN PROSES MENENTUKAN PAMPASAN MENCUKUPI DALAM PENGAMBILAN TANAH DI NEGERI KEDAH DARUL AMAN MAZLAN BIN ISMAIL Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat penganugerahan ijazah Doktor Falsafah

More information

2. Kempen ini terdapat di semua cawangan CIMB Bank seluruh Malaysia.

2. Kempen ini terdapat di semua cawangan CIMB Bank seluruh Malaysia. TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT KEMPEN DEMAM BOLA SEPAK ASNB-V 2018 Kempen 1. Kempen Demam Bola Sepak ASNB-V 2018 ( Kempen ) ini dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491-P) ( CIMB Bank ) dan berlangsung dari

More information

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB TUNGGAKAN CUKAI TANAH DI DAERAH KECIL SUNGAI SIPUT NASD RAHAYU BINTI ABDUL RAHIM Projek Sarjana Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi Syarat Penganugerahan Sarjana Sains (Pentadbiran

More information

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Tactical Campaign for CPL via Website and ATM

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Tactical Campaign for CPL via Website and ATM Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Tactical Campaign for CPL via Website and ATM Tempoh Kempen 1. Kempen CIMB Bank Tactical Campaign for CPL via Website and ATM ( Kempen ini ) adalah dianjurkan oleh

More information

Terms and Conditions AmOnline Win a Mini Cooper Campaign

Terms and Conditions AmOnline Win a Mini Cooper Campaign Terms and Conditions AmOnline Win a Mini Cooper Campaign 1.0 Definitions 1.1 For the purposes of this Terms and Conditions, the following words and expressions shall have the meanings assigned to them

More information

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI

ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI i ADOPTION OF ELECTRONIC SCHEDULING TO REDUCE WAITING TIME IN THE HOSPITALS SITI KHAIRUNNISA BINTI BASRI Report submitted in fulfilment of the requirement for the degree of Bachelor of Technology Management

More information

TERMA & SYARAT. Kempen UT & FD Investment Bundles RHB Bank

TERMA & SYARAT. Kempen UT & FD Investment Bundles RHB Bank TERMA & SYARAT Kempen UT & FD Investment Bundles RHB Bank dikemaskinikan pada 27 Oktober 2016 1. RHB Bank Berhad (No. Syarikat 6171-M) akan dirujuk sebagai "RHB Bank". TEMPOH KEMPEN 2. Kempen UT & FD Investment

More information

Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia

Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia Topik 1 Pengenalan kepada Pengurusan Sumber Manusia HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat: 1. Memberikan definisi pengurusan sumber manusia; 2. Menerangkan kepentingan pengurusan

More information

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses.

Ms Nasah Sohor, 53, was crowned the overall winner of the award, which is the highest accolade awarded to enrolled nurses. Title: Two Malay enrolled nurses awarded the Tan Chin Tuan Nursing Award Reporter: Nity Farhana Dolhamid Media/Date: BERITA, 22 November 2016 Translated by: Zulayqha Binte Zulkifli SINGAPORE: Two Malay

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIP BETWEEN LEADER CONSIDERATION AND LEADERMEMBER EXCHANGES AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT AMONG NURSES IN AN IRANIAN HOSPITAL SHABNAM HAMDI FBMK 2010 34 RELATIONSHIP

More information

Mohd Abdul Fadhil Bin Abdul Latif v Pentadbir Tanah Daerah Kuala Terengganu

Mohd Abdul Fadhil Bin Abdul Latif v Pentadbir Tanah Daerah Kuala Terengganu IN THE COURT OF APPEAL OF MALAYSIA Coram: Abdul Rahman Sebli, JCA; Zaleha Yusof, JCA; Mary Lim, JCA Mohd Abdul Fadhil Bin Abdul Latif v Pentadbir Tanah Daerah Kuala Terengganu Citation: [2018] MYCA 295

More information

MAYBANK PERSONAL LOAN/MAYBANK ISLAMIC PERSONAL FINANCING-i CAMPAIGN 2017 TERMS AND CONDITIONS

MAYBANK PERSONAL LOAN/MAYBANK ISLAMIC PERSONAL FINANCING-i CAMPAIGN 2017 TERMS AND CONDITIONS MAYBANK PERSONAL LOAN/MAYBANK ISLAMIC PERSONAL FINANCING-i CAMPAIGN 2017 TERMS AND CONDITIONS 1. The Campaign Period 1.1 The terms and Conditions shall govern the MAYBANK PERSONAL LOAN/MAYBANK ISLAMIC

More information

9888889 1822 1155 51 9101103 USIM 694 51 01 5 5 ABSTRAK Objektif kajian adalah untuk mendedahkan agenda tersembunyi pentadbiran Amerika Syarikat dan peranan institusi perancangan strategi Amerika dalam

More information

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION

A. MAKLUMAT PROJEK PROJECT INFORMATION Perincian Perubahan Kelulusan Cadangan Pindaan/Tambahan Dokumen (CPD) bagi Skop Perkhidmatan Utaman untuk Kelulusan Mesyuarat Pengurusan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) dan cadangan

More information

Kempen CIMB Islamic Q2 18 Mail Order Telephone Order ( MOTO ) Terma-Terma dan Syarat-Syarat

Kempen CIMB Islamic Q2 18 Mail Order Telephone Order ( MOTO ) Terma-Terma dan Syarat-Syarat Kempen CIMB Islamic Q2 18 Mail Order Telephone Order ( MOTO ) Terma-Terma dan Syarat-Syarat 1. Kempen CIMB Islamic Q2 18 Mail Order Telephone Order ( MOTO ) ( Kempen ) adalah dianjurkan oleh CIMB Islamic

More information

Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions

Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions Save And Win Everyday Campaign Terms and Conditions 1. The Campaign commences on 8th February 2011 and expires on 30th June 2011. 2. Subject to Clause 6 hereunder, this Campaign is open to eligible new

More information

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ

ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ ROAD MAINTENANCE MANAGEMENT IN KANO STATE: CASE STUDY AT KANO METROPOLITAN MURTALA MAHMOUD FAROUQ A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN

EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN EFFECT OF AGGREGATE GRADATION ON POROUS ASPHALT PROPERTIES FARAHIYAH BINTI ABDUL RAHMAN A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

Morgan Air Fryer with Mutual Gold PB Visa Platinum Credit Card Campaign. Terms and Conditions

Morgan Air Fryer with Mutual Gold PB Visa Platinum Credit Card Campaign. Terms and Conditions Morgan Air Fryer with Mutual Gold PB Visa Platinum Credit Card Campaign Campaign Period Terms and Conditions 1. The campaign is valid from 15 Jan 2018 till 31 May 2018 ( Campaign period ). Eligibility

More information

TERMS AND CONDITIONS

TERMS AND CONDITIONS TERMS AND CONDITIONS RHB Amanah Saham Nasional Berhad Variable Price (ASNB VP) & Fixed Deposit/Commodity Murabahah-i (FD/CMD-i) Campaign 1. RHB Bank Berhad (Company No. 6171-M) and RHB Islamic Bank Berhad

More information

Terma & Syarat Kempen Deposit AmBank Toyota Vellfire 2016 Serba Baharu Boleh Dimenangi dengan AmBank!

Terma & Syarat Kempen Deposit AmBank Toyota Vellfire 2016 Serba Baharu Boleh Dimenangi dengan AmBank! 1.0 Definisi 1.1 Untuk tujuan Terma dan Syarat ini, perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan berikut hendaklah mempunyai makna yang ditentukan baginya melainkan sekiranya konteks memerlukan sebaliknya:-

More information

ADDITIONAL TERMS AND CONDITIONS JomPAY Nationwide Campaign

ADDITIONAL TERMS AND CONDITIONS JomPAY Nationwide Campaign ADDITIONAL TERMS AND CONDITIONS JomPAY Nationwide Campaign This Additional Terms and Conditions shall be read together with the Promotion Terms and Conditions which is available at www.jompay.com.my The

More information

Apply Now for Mutual Gold - PB Visa Platinum Credit Card & Take Your Choice Home Campaign. Terms and Conditions

Apply Now for Mutual Gold - PB Visa Platinum Credit Card & Take Your Choice Home Campaign. Terms and Conditions Campaign Period Apply Now for Mutual Gold - PB Visa Platinum Credit Card & Take Your Choice Home Campaign Terms and Conditions 1. The campaign is valid from 1 July until 31 December 2018 ( Campaign period

More information

SYARAT DAN PANDUAN MEMOHON PINJAMAN PELAJARAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE (TATIUC) 2017

SYARAT DAN PANDUAN MEMOHON PINJAMAN PELAJARAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE (TATIUC) 2017 SYARAT DAN PANDUAN MEMOHON PINJAMAN PELAJARAN DI TATI UNIVERSITY COLLEGE (TATIUC) 2017 PENAJA UTAMA : PINJAMAN PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL (PTPTN) PERMOHONAN Pelajar layak memohon pinjaman

More information

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran CIMB F.I.R.S.T

Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran CIMB F.I.R.S.T Terma-terma dan Syarat-syarat Kempen Ganjaran CIMB F.I.R.S.T 1. Kempen 1.1 Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491- P) ( CIMB Bank ) dan akan berlangsung dari

More information

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB 1. Kempen 1.1 Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491-P) ( CIMB Bank ) dan akan berlangsung dari 1hb

More information

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan

BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU. - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (BUMT) JABATAN PENGURUSAN AKADEMIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU - Syarat dan Kelayakan - Borang Permohonan 1 SYARAT DAN KELAYAKAN BIASISWA UNIVERSITI MALAYSIA

More information

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB 1. Kempen 1.1 Kempen Ganjaran F.I.R.S.T CIMB ( Kempen ) dianjurkan oleh CIMB Bank Berhad (13491-P) ( CIMB Bank ) dan akan berlangsung dari 1hb

More information

TERMS AND CONDITION Tactical Usage Campaign 2018 FIFA World Cup Russia

TERMS AND CONDITION Tactical Usage Campaign 2018 FIFA World Cup Russia TERMS AND CONDITION Tactical Usage Campaign 2018 FIFA World Cup Russia Campaign Period 1. The Tactical Usage Campaign 2018 FIFA World Cup Russia ( the Campaign ) is organized by RHB Bank Berhad ( RHB Bank

More information

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN

FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN i FACTORS INFLUENCING THE SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF CRIME PREVENTION THROUGH ENVIRONMENTAL DESIGN PROGRAM NATASHA AZIM BINTI HAJI HUSSIN A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the

More information

Kempen Perbelanjaan Luar Negeri dan Dalam Talian Spend and Get Travel Luggage CIMB Bank Mastercard Terma-Terma dan Syarat-Syarat

Kempen Perbelanjaan Luar Negeri dan Dalam Talian Spend and Get Travel Luggage CIMB Bank Mastercard Terma-Terma dan Syarat-Syarat Kempen Perbelanjaan Luar Negeri dan Dalam Talian Spend and Get Travel Luggage CIMB Bank Mastercard Terma-Terma dan Syarat-Syarat 1. Kempen Perbelanjaan Luar Negeri dan Dalam Talian Spend and Get Travel

More information

Terms and Conditions

Terms and Conditions AmBank Win a Holiday Campaign Terms and Conditions The terms and conditions herein ( Terms and Conditions ) are in addition to and are to be read together with the AmBank (M) Berhad (8515-D) / AmBank Islamic

More information

TERMS AND CONDITIONS Chinese New Year Spend and Redeem Campaign

TERMS AND CONDITIONS Chinese New Year Spend and Redeem Campaign 1. The Chinese New Year Spend and Redeem Campaign ( the Campaign ) is organised by CIMB Bank Berhad (13491-P) ( the Bank or CIMB ). 2. Tesco means TESCO STORES (MALAYSIA) SDN BHD (Company no. 521419-K),

More information

KEMPEN YEAR END EXTRAVAGANZA UOBM TERMA & SYARAT

KEMPEN YEAR END EXTRAVAGANZA UOBM TERMA & SYARAT KEMPEN YEAR END EXTRAVAGANZA UOBM TERMA & SYARAT United Overseas Bank (Malaysia) Bhd (271809-K) ( UOBM ) sedang menjalankan KEMPEN YEAR END EXTRAVAGANZA ( Kempen ) dari 8 Oktober 2018 sehingga 10 Februari

More information

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A

DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERM!N!NG EMERGENCY EVACUAT!ON A!D FOR FLOOD D!SASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA B!NT! KAMAL UN!VERS!T! TEKNOLOG! MALAYS!A DETERMINING EMERGENCY EVACUATION AID FOR FLOOD DISASTER PREPAREDNESS NURSHAFEENA

More information

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian

Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian Functional Assessment Report Laporan Penilaian Fungsian IMPORTANT NOTE: This report assesses the need for assistance in Activities of Daily Living and is only for the purpose of application of specific

More information

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak

Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak Laporan Aktiviti PI1M Kg Jepak The purpose of this document is to provide a guide on the type of information required in the reports for RDD s newsletter, annual report, and other publications. Tujuan

More information

Terms and Conditions CASA EASY Cash Back Campaign

Terms and Conditions CASA EASY Cash Back Campaign Terms and Cditis CASA EASY Cash Back Campaign. Definiti. For the purpose of these terms and cditis, the following words and expressis shall have the meanings assigned to them except where the ctext otherwise

More information

PENGAMBILAN SKIM STRATA DAN TANAH BAWAH TANAH

PENGAMBILAN SKIM STRATA DAN TANAH BAWAH TANAH PENGAMBILAN SKIM STRATA DAN TANAH BAWAH TANAH SEMINAR PEMBANGUNAN STRATA & STRATUM 2017 13 MAC 2017 PARKROYAL KUALA LUMPUR Sr Chan Keat Lim JUPEM PINDAAN KEPADA 3 PERUNDANGAN TANAH 1 KANUN TANAH NEGARA

More information

TERMS AND CONDITIONS RHB DEBIT CARD CAMPAIGN

TERMS AND CONDITIONS RHB DEBIT CARD CAMPAIGN TERMS AND CONDITIONS RHB DEBIT CARD CAMPAIGN 1. RHB Bank Berhad (Company No. 6171-M) and RHB Islamic Bank Berhad (Company No. 680329-V) will be collectively referred to as RHB. 2. RHB Bank Debit Card and

More information